عطایی همدانی محمد رضا، نوذری فردوسیه احمد. کارکرد تربیتی حسینیهها در ترویج و تداوم سبک زندگی شیعی (موردپژوهی: حسینیههای شهر کاشان). پژوهشهاي معماري اسلامي. 1401; 10 (3) :19-41
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1577-fa.html
دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان
چکیده: (2750 مشاهده)
بنا بر اعتقاد بسیاری از اندیشمندان سبک زندگی اساساً وابسته به مکتب و ایدئولوژی است. بدین ترتیب بروز و ظهور یک فرهنگ در بعد اجتماعی، زمانی رخ میدهد که سبک زندگی مردمان مطابق با مکتب حاکم باشد مکتب تشیع نیز با بهرهگیری از مفهوم ولایت در کنار توحید اسلامی برای تمام شئونات فردی و اجتماعی شیعیان برنامه عملی ارائه میکند. در حقیقت نوع قابل تمایزی از سبک زندگی را در ادوار مختلف پیشنهاد میکند که فارغ از وابستگی به شرایط زمانی و مکانی، هویت متمایزی ایجاد میکند. در فرایند تربیت، مبانی نظری و مهارتهای فردی و جمعی وابسته به مکتب تشیع از نسلی به نسل بعد انتقال مییابد. پژوهش حاضر ضمن شناخت نقش تربیت بهعنوان عامل ترویج و تداوم سبک زندگی شیعی، اهمیت حسینیهها را بهعنوان ظرف مکانی با کارکرد تربیتی-آموزشی یاد شده بیان میکند؛ و برای اثبات این مدعا نقش حسینیههای شهر کاشان در شکلگیری و تداوم سبک زندگی شیعی را نشان میدهد. برای تدوین چارچوب نظری در پژوهش حاضر از راهبرد استدلال منطقی و برای نمایش مصداقی آن از راهبرد موردپژوهی بهرهگیری شده است. بدین ترتیب شاخصههای برگرفته از سبک زندگی و تربیت اسلامی در انطباق با ویژگیهای معمارانه شامل کارکرد، کالبد و ارتباط با بستر طبیعی و شهریِ حسینیههای کاشان، بهعنوان مصداق قرار گرفته است.