عطایی همدانی محمد رضا، نوذری فردوسیه احمد. کارکرد تربیتی حسینیه ها در ترویج و تداوم سبک زندگی شیعی (مورد پژوهی: حسینیه های شهر کاشان). مجله پژوهش های معماری اسلامی. 1401; 10 (3)
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1577-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (851 مشاهده)
بنا بر اعتقاد بسیاری از اندیشمندان سبک زندگی اساساً وابسته به مکتب و ایدئولوژی است. بدین ترتیب بروز و ظهور یک فرهنگ در بعد اجتماعی، زمانی رخ می دهد که سبک زندگی مردمان مطابق با مکتب حاکم باشد مکتب تشیع نیز با بهره گیری از مفهوم ولایت در کنار توحید اسلامی برای تمام شئونات فردی و اجتماعی شیعیان برنامه عملی ارائه می کند در حقیقت نوع قابل تمایزی از سبک زندگی را در ادوار مختلف پیشنهاد می کند که فارغ از وابستگی به شرایط زمانی و مکانی، هویت متمایزی ایجاد می کند. در فرایند تربیت، مبانی نظری و مهارتهای فردی و جمعی وابسته به مکتب تشیع از نسلی به نسل بعد انتقال می یابد. پژوهش حاضر ضمن شناخت نقش تربیت بعنوان عامل ترویج و تداوم سبک زندگی شیعی، اهمیت حسینیه ها را به عنوان ظرف مکانی با کارکرد تربیتی-آموزشی یاد شده بیان می کند و برای اثبات این مدعا نقش حسینیه های شهر کاشان در شکل گیری و تداوم سبک زندگی شیعی را نشان می دهد. برای تدوین چارچوب نظری در پژوهش حاضر از راهبرد استدلال منطقی و برای نمایش مصداقی آن از راهبرد مورد پژوهی بهره گیری شده است. بدین ترتیب شاخصه های برگرفته از سبک زندگی و تربیت اسلامی در انطباق با ویژگی های معمارانه شامل کارکرد، کالبد و ارتباط با بستر طبیعی و شهریِ حسینیه های کاشان، بعنوان مصداق قرار گرفته است.