Khakbaz N, Rahimzadeh M, Foroutan M, Hamzehloo S. Comparative study of wood tectonic in Islamic architecture and handicrafts of Iran with emphasis on Isfahan (10-13 AH/16-19 AD). JRIA 2022; 10 (4) :31-58
URL:
http://jria.iust.ac.ir/article-1-1575-fa.html
خاکباز نرگس، رحیم زاده محمدرضا، فروتن منوچهر، حمزه لو سارا. مطالعۀ تطبیقی تکتونیکِ چوب در معماری و صنایعدستی اسلامی ایران با تأکید بر اصفهان (10- 13 ق/16- 19 م). پژوهشهاي معماري اسلامي. 1401; 10 (4) :31-58
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1575-fa.html
گروه معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده: (2708 مشاهده)
تا اواخر دورۀ قاجار فن و هنر در معماری و صنایعدستی به هم مرتبط بودند؛ و پیوستگی و هماهنگی میان آنها مشهود بود. این تعامل و هماهنگی میان فن و هنر در تاریخ معماری غرب با مفهوم تکتونیک بیان شده است. مفهومی که نظریهپردازان آن را «تعامل صورت فنی و صورت هنری» در بستر فرهنگ تاریخی تعریف نمودهاند. این انسجام و اندیشۀ کلان در معماری و صنایعدستی بهتدریج با ورود مصالح و روشهای ساخت جدید از اواخر دورۀ قاجار فراموش گردید و ساخت هنرمندانه و تکتونیکی در بناها به علت عدم شناخت اصول و قاعدههای تکتونیکی تحلیل رفت و معماریِ ایران با بحران مواجه شد. سوال اصلی پژوهش، چگونگی ارتباط صورِ فنی و هنری تکتونیکِ چوب در معماری و صنایعدستی ایران اسلامی در سدههای 10 تا 13 هجری قمری و شباهتها و اشتراکات آنها با هدف شناخت قواعد تکتونیکی معماری اسلامی ایران است. پژوهشهایی که در شناخت صور فنی و هنری تکتونیک در معماری و صنایعدستی ایران شده بسیار محدود است. بدینجهت در این مقاله به منظور شناخت تکتونیکِ چوب بر اساس پارادایم معرفتشناسی تفسیرگرا، استدلال تطبیقی، و تحلیل محتوای کیفی با جهتگیری تبیینی و بر اساس نظریۀ گاتفرید زمپر به مطالعۀ ویژگیهای مشترک تکتونیکِ چوب در سه سطحِ کلانِ معماری (کلِ بنا)، اجزای معماری (ستون، لبۀ بام، و در و پنجرۀ چوبی) و صنایعدستی (منبر، قلمدان، کمانچه، تمبک، رحل، آینه، و جعبههای چوبی) در سدههای 10 تا 13 هجری قمری پرداخته شده است. مطالعۀ تطبیقی ویژگیهای تکتونیکی چوب در صنایعدستی و معماری در دورۀ اشاره شده آشکار میکند که میان صورت فنی (صورت کلی و مفصلبندی) و صورت هنری در صنایعدستی و معماری اشتراکاتی مهم وجود دارد. اشتراکاتِ تکتونیکیِ که گویایِ ویژگیهای ساخت فنی و هنری در معماری اسلامی ایران است و نشان میدهد در معماری ایران نحوۀ آغاز و اتمام بنا، مفصلبندی سطوح و سطوح تزئینی از لحاظ ساختار شکلی تحت قاعدههای تکتونیکی صورت میگیرد. مواجهۀ فرم و فضا (اتصال به زمین و آسمان)، مفصلبندی (اتصالات غیرهمجنس، کام و زبانه، اتصال کشویی، اتصال کنج فتیله، باریکۀ اتصال و اتصال با سطوح کاو) اصول فنی تکتونیکی و قاعدۀ پوشش سطوح (سطوح موزائیکی، حاشیۀ کمربندی، کندهکاری، و سطوح منفی) اصولی هنری هستند که بیانگر فرهنگ ساخت مشترک در معماری و صنایعدستی است. فرهنگ ساختی که در فرهنگهای مشابه نمودهای مشابهی داشته است و فنون ساخت مشابهی در مصالح مختلف بهکاررفته است.