Volume 12, Issue 4 (12-2024)                   JRIA 2024, 12(4): 37-54 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Boujari F, Ebrahimi A, Hamzenejad M, Teimouri M. (2024). Semiotics and semantic authenticity in architectural works: Looking at the martyrs’ monuments. JRIA. 12(4), 37-54. doi:10.61186/jria.12.4.3
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1761-en.html
1- Department of Architecture, Arak branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
2- Department of Architecture, Sari branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
3- Department of Architecture, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.
Abstract:   (1469 Views)

This study investigates how two Iranian martyrs’ memorials architecturally encode cultural memory and national identity. Analyzing the memorials at Imam Hossein University and Pounak Research Science University through semiotic methodology, we examine five design systems: environmental context, structural composition, circulation patterns, functionality, and landscape.
The Imam Hossein memorial’s minimalist “white box” geometry evokes spiritual transcendence, while Pounak’s traditional techniques connect to Iran’s architectural heritage. Both successfully translate martyrdom concepts into spatial experiences through Islamic proportions, symbolic materials, and carefully designed pathways that guide commemorative rituals. Three key design syntheses emerge: blending historical principles with contemporary needs, materializing cultural values, and mediating between individual and collective memory.
Findings reveal these memorials function as three-dimensional narratives where every architectural element carries layered meanings. They transform visitation into collective memory journeys while balancing spirituality with physical design. The study demonstrates how traditional Islamic design principles can address modern commemorative needs through innovative spatial storytelling.
While limited to two case studies, the research provides architects with a framework evaluating the physical and cultural dimensions of memorial design. It shows how architecture can preserve complex historical narratives across generations through a culturally grounded spatial composition that resonates with contemporary audiences. The memorials’ success lies in their ability to maintain profound semantic depth while meeting modern functional requirements - offering valuable insights for designing meaningful commemorative spaces in culturally specific contexts worldwide.
This work contributes to architectural theory by highlighting design strategies that sustain cultural continuity while innovatively addressing present-day commemorative needs. It positions architecture as a powerful medium for transmitting collective memory through carefully crafted spatial experiences rooted in, yet not constrained by, tradition.

Full-Text [PDF 2295 kb]   (24 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Subject- oriented researches in Islamic architecture and urbanism, eg. Spatial-geometrical ideas, symbols and ornaments
Received: 2024/06/23 | Accepted: 2024/10/16 | Published: 2024/12/28

References
1. احمدی، ادیب. آزاد احمدی، محمد.1402.بررسی تطبیقی معماری دوره پهلوی اول و دوم از منظر نشانه شناسی و معناشناسی. (مطالعات موردی موزه ایران باستان و موزه هنرهای معاصر). مجله هنر و متمدن شرق. سال11. شماره39. 5-22.
2. احمدیان باغبادرانی، صدیقه.1397. بررسی سه اثر هنری معاصر با محتوای اجتماعی از منظر نشانه شناسی با رویکرد سیر زایشی معنا. فصلنامه باغ نظر. 15(69) . 67-76.
3. پناهی، سیامک.1400. معماری و سینمای معناگرا. چاپ سوم. تهران. عصر کنکاش.
4. ترکمن، زهرا. انصاری، مجتبی. کیانی، مصطفی.1400. نقش مولفه معنا در در تداعی آثار معماری به عنوان سمبل شهری از طریق آزمون معنایی نمونه موردی: یادمان‌های معاصر ایران(پهلوی دوم تاکنون). فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی منطقه‌ای. سال11. شماره4. 739-751.
5. حمه‌جانی، یوسف.1397. معناکاوی در معماری از منظر نشانه شناسی فرهنگی مطالعه موردی: ساختارهای معماری هورامان تخت کردستان ایران. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران.
6. خزل، لیلا. طهماسبی، فرهاد. زیرک، ساره.1400. نشانه - معنا شناسی مکان در داستان زادن زال. فصلنامه علمی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی. دوره13. شماره48. 145-169.
7. خواجه سعید، فرناز. بلیلان اصل، لیدا. ستارزاده، داریوش.1400. گونه شناسی منظر یادمانی معاصر با رویکرد نشانه شناختی پیرس. نشریه منظر. دوره13. شماره56. 44-57.
8. رزاقی،مهسا. لفافپی،مینو.1403. خوانش تعاملات معماری و طبیعت در باغ مزارایرانی از منظر نشنه شناسی بر پایه اصالت معنا(نمونه موردی آرامگاه شاه نعمت الله ولی در کرمان).مطالعات علوم زیست.دوره9.شماره3.9034-9055.
9. سخاوت دوست، نوشین. البرزی، فریبا.1398. بازتاب نقش نشانه‌شناسی در فرآیند گذر از فضا به مکان در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین. فصلنامه مطالعات شهری. شماره22. 47-64.
10. سعیدی، آذین.1401. معناپردازی در معماری. اندیشه معماری داخلی. سال2. شماره2. 47-68.
11. مسعودی اصل، بهزاد.فرزین، احمدعلی. براتی، ناصر.1395. مردم‌پسندی در یادمان‌های شهید؛ارزیابی موفقیت اجتماعی طرح‌های بنیاد شهید. فصلنامه منظر. شماره34. 118- 124.
12. طوفان، سحر. معماری، حسن. ستارزاده، داریوش. فرامرزی، مهسا.1400. تأثیر مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده ابعاد ادراکی مخاطب بر کیفیت معنایی معماری یادمان‌های معاصر. دوفصلنامۀ اندیشۀ معماری، سال ششم، شماره دوازدهم.17-39.
13. گلزار، محمدرضا. خمسه عشری، علی اکبر.1395. منظر یادمانی جنگ. از واقع‌نمایی تا استعاره. فصلنامه منظر. شماره34. 68- 81.
14. معین. مرتضی بابک. 1396.معنا به مثابه تجربه زیسته. تهران: سخن.
15. مومنی، کوروش.1400. مطالعه تحلیلی یادمان‌های نماد محور و مفهوم محور دفاع مقدس با تأکید بر انتقال ارزش‌ها و خاطرات آن دوران به نسل‌های بعد. فصلنامه نگره. شماره67. 209-227.
16. میرشاه زاده،شروین. اسلامی، سیدغلامرضا. عینی فر، علیرضا.1390. نقش فضای مرزی - پیوندی، در فرایند آفرینش معنا. ارزیابی توان معنا آفرینی فضا به کمک رویکرد نشانه شناسی. فصلنامه هویت شهر. شماره9. سال5. 5-16.
17. نجفوند دریکوندی، محبت. وثیق، بهزاد.1398. تطبیق نماد و نشانه‌های دفاع مقدس در هنرهای تجسمی و معماری دفاع مقدس، نشریه علمی نگره. دوره14. شماره50.124-149.
18. نژاد ابرهیمی، احد. قره بگلو، مینو. وفایی، سید مسعود.1397. عوامل مؤثر بر ارتباط و نشانه‌شناسی در معماری.مطالعه موردی مسجدکبود تبریز. جاودیدان خرد. شماره33. 306-283
19. Ahmadi, A. & Azad Ahmadi, M. (2023). A Study of the Comparative Architecture of the First and Second Pahlavi Periods from a Semiotic and Semantics Approach (Case Studies: the Museum of Ancient Iran and the Museum of Contemporary Art). Faslname honar va tamadon shargh, 11(39), 5-26. 10.22034/jaco.2023.365999.1267
20. Ahmadiyan Baghbaderani, S. (2019). A Study of Three Contemporary Works of Art with Social Content from a Semiological Point of View: Faslname Bagh-e Nazar, 15 (69), 71-80. 10.22034/bagh.2019.82316
21. Alalfy,N. AlDen Ahmed Awf,A.M. Abdel Ghafar,A.2019. Semiotics Approach as a Method to Analyze the Visual Language of Architecture (A Semiotics Analysis of the tomb of Khety -One of Rock-Cut Tombs of Beni Hasan Minya).Journal of Architecture,Arts,And Humanistic Sciences. 4(17).52-70.
22. El-Sharif, Ahmad.2022. A Spatial-Semiotic Narrative of the Martyr"s Memorial Site in Amman. International Journal of Linguistics 14(2):75-110. [DOI:10.5296/ijl.v14i2.19743]
23. El-Sharif, Ahmad. 2021. Idealising Martyrdom And Jordanian Militarismnin The Martyr"s Memorial In Amman: A Social Semiotic Approach. Social Semiotics. [DOI:10.1080/ 10350330. 2021. 1913012.115-132.]
24. Khajeh-Saeed, F. Balilan Asl, L. & Sattarzadeh, D. (2021). The Typology of Contemporary Counter-Monumental Landscape with Peircean Semiotic Approach. Nashrieh Manzar 13(56), 42-53. 10.22034/manzar.2021.277711.2123
25. Khazel, L. Tahmasbi, F. & Zirak, S. (2021). Sign - semantic of place in the story of Zal birth. Faslname elmi tafsir va tahlile motone zaban va adabiate farsi. 13(48), 145-169. 10.30495/dk.2021.1881218.1700
26. Masoudi Asl, B. Ali Farzin, A. & Barati. N. (2016). Public Preferences in Design of Martyrs' Memorials; Reviewing Social Success of Projects by Bonyad-e-Shahid Organization. Faslname Manzar. 8(34), 118-124.
27. Mehrabani Golzar, M.R & Khamseh Ashari, A.A. (2016). War Memorial Landscape: From Realism to Metaphor. Faslname Manzar. 8(34), 68-81.
28. Mirshahzadeh, SH. Eslami, SG. & Einifar. A. (2011) The Role of Borderline-Hybrid Space in Signifying Process: Evaluation of Interpretation Potentiality of the Space Employing Semiotic Approach. Faslname Hoviatshahr. 9(5), 5-16. 20.1001.1.17359562.1390.5.9.1.7
29. Moein, MB. Rasekhi, KP. (2015). The meaning as the lived experience. Tehran: Sokhan.
30. Momeni, K. (2021). A Descriptive Analytical Study of the Types of Symbol-Based and Concept-Based Monuments of Sacred Defense with Emphasis on the Transfer of Values and Memories of That Period to Future Generations. Faslname Negare. 67, 209-227. 10.22070/negareh.2022.14556.2777
31. Najafvand Drikvandi, M. Vasigh, B. (2019). A Comparative Study of the Holy Defense's Signs and Symbols in Architecture and Visual Arts. Faslname Negare. 14(50), 124-149. 10.22070/negareh.2019.3561.1963
32. Nejad Ebrahimi, A. Gharehbeiglu, M. & Vafaei, SM. (2019). Effective factors on Communication and Semiotics in Architecture- case study: Kabood mosque in Tabriz. Javidan Khirad. 15(34), 179-202. 10.22034/iw.2019.69691
33. Panahi, S. (2018) Architecture and Spiritual Cinema. Tehran, asre-kankash
34. Razzaghi, M. & Laffafchi, M. (2024). Reading the interactions of architecture and nature in the Iranian cemetery garden from the perspective of semiotics based on the originality of meaning (Case example: Shah Nematullah Vali's Mausoleum Garden in Kerman). Motaleate oloomezist. 9(34), 9034-9055. 10.22034/jess.2023.405742.2075
35. Saeedi, A. (2022). Meaning in memorials. Do faslname andishname memari dakheli.. 2(2), 47-68.
36. sekhavat doust, N. & Alborzi, F. (2019). Reflection of semiotics ideas in the process of moving from space to place in the historical Complex of Qazvin Saad-al-saltaneh. Faslname Motaleate Shahri. 22, 47-64. 10.34785/J011.2019.156
37. Senkane,O. Laganovska,K.2023. VISUAL SEMIOTICS IN THE STUDY OF ART PHENOMENA: SYMBOL AND SYMPTOM, SOCIETY. INTEGRATION,366-377. [DOI:10.17770/sie2023vol2.7148]
38. Spence, C. 2020. Senses of place: architectural design for the multisensory mind. Cognitive Research: Principles and Implications, 5(1), 1-26 [DOI:10.1186/s41235-020-00243-4]
39. Sumartojo, S.2016. Commemorative Atmospheres: Memorial Sites, Collective Events and the Experience of National Identity. Transactions of the Institute of British Geographersm, 41(4), 541-553 [DOI:10.1111/tran.12144]
40. Toofan, S. Memari, H. Sattarzadeh, D. & Faramarzi Asl, M. (2022). The effect of components of the perceptual dimensions of the public on the architectural semantic quality of contemporary monuments. Do faslname andishe memari. 6(12), 17-39. 10.30479/at.2022.15877.1770
41. Torres-Martínez, S. 2018. Constructions as triads of form, function, and agency: An Agentive Cognitive Construction Grammar study of English modals. Cognitive Semantics, 4(1), 1-38. [DOI:10.1163/23526416-00401001]
42. Turkaman, Z. Ansari, M. & Kiani, M. (2021). The Role of the Meaning Component in Associating the Meanings of Architectural Works as an Urban Symbol through the Opening Experiment of the Meaning of a Case Study: Contemporary Iranian Monuments (Pahlavi II to date). Joghrafia va barname rizi mantaghe-ei, 11(44), 739-751. 10.22034/jgeoq.2021.138283

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb