Volume 12, Issue 4 (12-2024)                   JRIA 2024, 12(4): 0-0 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Boujari F, ebrahimi A, hamzenejad M, teimouri M. the principles of semantics in architectural works (by examining case studies of martyrs’ memorials. JRIA 2024; 12 (4)
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1761-en.html
Abstract:   (912 Views)

The originality of meaning in architectural works such as the memorials of the martyrs of the holy defense, in addition to the historical link between different eras, leads to keeping alive the memory of the martyrs of the imposed war for the future generations and displays a sign of the identity, history and culture of Iran. Therefore, the memorials of the martyrs have signs that carry meaning. The purpose of the research is to explain the signs hidden in the martyrs' memorials based on their semantic authenticity in Iranian architecture. The research question is, from the point of view of semiotics, what is the originality of meaning in the architecture of the memorials of the martyrs of Imam Hossein University against Islam and Ponk University of Research Sciences? The current research has used analytical semiotics research method with the method of collecting information in a library-like manner from presented documents, and to codify the analysis done, the generalities and structure of the memorials of the memorial of the unknown martyrs in Imam Hossein (peace be upon him) and Ponk University of Research Sciences in Panj Nizam. environment, construction, access, physical-functional and landscape) and the concepts of the signs used were extracted and then with the primary classification, the hidden concepts were expressed at the levels of explicit, implicit and symbolic meaning. The results showed that in the memorials of Imam Hussein (peace be upon him) and the Punak University of Research Sciences, the semiotics and authenticity of the meaning in the systems and levels presented were based on the views, culture, beliefs and beliefs of the architects of these two memorials, up to the essence of the martyrs and their authenticity and sustainability. In defense of the motherland, through structural and physical factors, it should be deeply linked to Iranian identity and culture, and this link and the myth of the Iranian martyrs of the earth along with their immortality in the semiotic systems of access, which is the entry into our memory, and then by entering the landscape and the surrounding environment and at the end, show the main volume of memory and his body. In general, the architecture of the studied monuments is based on the architectural features that are hidden in their body and structural form based on the principles of Iranian-Islamic architecture, they have caused the continuity of implicit meanings through objective components, and therefore they are a symbol of the architectural white box that tells of mysticism and Spirituality and deep connection between these two are important

     
Type of Study: Research | Subject: Subject- oriented researches in Islamic architecture and urbanism, eg. Spatial-geometrical ideas, symbols and ornaments
Received: 2024/06/23 | Accepted: 2024/10/16 | Published: 2024/12/28

References
1. احمدی، ادیب. آزاد احمدی، محمد.1402.بررسی تطبیقی معماری دوره پهلوی اول و دوم از منظر نشانه شناسی و معناشناسی. (مطالعات موردی موزه ایران باستان و موزه هنرهای معاصر). مجله هنر و متمدن شرق. سال11. شماره39. 5-22.
2. احمدیان باغبادرانی، صدیقه.1397. بررسی سه اثر هنری معاصر با محتوای اجتماعی از منظر نشانه شناسی با رویکرد سیر زایشی معنا. فصلنامه باغ نظر. 15(69) . 67-76.
3. پناهی، سیامک.1400. معماری و سینمای معناگرا. چاپ سوم. تهران. عصر کنکاش.
4. ترکمن، زهرا. انصاری، مجتبی. کیانی، مصطفی.1400. نقش مولفه معنا در در تداعی آثار معماری به عنوان سمبل شهری از طریق آزمون معنایی نمونه موردی: یادمان‌های معاصر ایران(پهلوی دوم تاکنون). فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی منطقه‌ای. سال11. شماره4. 739-751.
5. حمه‌جانی، یوسف.1397. معناکاوی در معماری از منظر نشانه شناسی فرهنگی مطالعه موردی: ساختارهای معماری هورامان تخت کردستان ایران. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران.
6. خزل، لیلا. طهماسبی، فرهاد. زیرک، ساره.1400. نشانه - معنا شناسی مکان در داستان زادن زال. فصلنامه علمی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی. دوره13. شماره48. 145-169.
7. خواجه سعید، فرناز. بلیلان اصل، لیدا. ستارزاده، داریوش.1400. گونه شناسی منظر یادمانی معاصر با رویکرد نشانه شناختی پیرس. نشریه منظر. دوره13. شماره56. 44-57.
8. رزاقی،مهسا. لفافپی،مینو.1403. خوانش تعاملات معماری و طبیعت در باغ مزارایرانی از منظر نشنه شناسی بر پایه اصالت معنا(نمونه موردی آرامگاه شاه نعمت الله ولی در کرمان).مطالعات علوم زیست.دوره9.شماره3.9034-9055.
9. سخاوت دوست، نوشین. البرزی، فریبا.1398. بازتاب نقش نشانه‌شناسی در فرآیند گذر از فضا به مکان در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین. فصلنامه مطالعات شهری. شماره22. 47-64.
10. سعیدی، آذین.1401. معناپردازی در معماری. اندیشه معماری داخلی. سال2. شماره2. 47-68.
11. مسعودی اصل، بهزاد.فرزین، احمدعلی. براتی، ناصر.1395. مردم‌پسندی در یادمان‌های شهید؛ارزیابی موفقیت اجتماعی طرح‌های بنیاد شهید. فصلنامه منظر. شماره34. 118- 124.
12. طوفان، سحر. معماری، حسن. ستارزاده، داریوش. فرامرزی، مهسا.1400. تأثیر مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده ابعاد ادراکی مخاطب بر کیفیت معنایی معماری یادمان‌های معاصر. دوفصلنامۀ اندیشۀ معماری، سال ششم، شماره دوازدهم.17-39.
13. گلزار، محمدرضا. خمسه عشری، علی اکبر.1395. منظر یادمانی جنگ. از واقع‌نمایی تا استعاره. فصلنامه منظر. شماره34. 68- 81.
14. معین. مرتضی بابک. 1396.معنا به مثابه تجربه زیسته. تهران: سخن.
15. مومنی، کوروش.1400. مطالعه تحلیلی یادمان‌های نماد محور و مفهوم محور دفاع مقدس با تأکید بر انتقال ارزش‌ها و خاطرات آن دوران به نسل‌های بعد. فصلنامه نگره. شماره67. 209-227.
16. میرشاه زاده،شروین. اسلامی، سیدغلامرضا. عینی فر، علیرضا.1390. نقش فضای مرزی - پیوندی، در فرایند آفرینش معنا. ارزیابی توان معنا آفرینی فضا به کمک رویکرد نشانه شناسی. فصلنامه هویت شهر. شماره9. سال5. 5-16.
17. نجفوند دریکوندی، محبت. وثیق، بهزاد.1398. تطبیق نماد و نشانه‌های دفاع مقدس در هنرهای تجسمی و معماری دفاع مقدس، نشریه علمی نگره. دوره14. شماره50.124-149.
18. نژاد ابرهیمی، احد. قره بگلو، مینو. وفایی، سید مسعود.1397. عوامل مؤثر بر ارتباط و نشانه‌شناسی در معماری.مطالعه موردی مسجدکبود تبریز. جاودیدان خرد. شماره33. 306-283
19. Ahmadi, A. & Azad Ahmadi, M. (2023). A Study of the Comparative Architecture of the First and Second Pahlavi Periods from a Semiotic and Semantics Approach (Case Studies: the Museum of Ancient Iran and the Museum of Contemporary Art). Faslname honar va tamadon shargh, 11(39), 5-26. 10.22034/jaco.2023.365999.1267
20. Ahmadiyan Baghbaderani, S. (2019). A Study of Three Contemporary Works of Art with Social Content from a Semiological Point of View: Faslname Bagh-e Nazar, 15 (69), 71-80. 10.22034/bagh.2019.82316
21. Alalfy,N. AlDen Ahmed Awf,A.M. Abdel Ghafar,A.2019. Semiotics Approach as a Method to Analyze the Visual Language of Architecture (A Semiotics Analysis of the tomb of Khety -One of Rock-Cut Tombs of Beni Hasan Minya).Journal of Architecture,Arts,And Humanistic Sciences. 4(17).52-70.
22. El-Sharif, Ahmad.2022. A Spatial-Semiotic Narrative of the Martyr"s Memorial Site in Amman. International Journal of Linguistics 14(2):75-110. [DOI:10.5296/ijl.v14i2.19743]
23. El-Sharif, Ahmad. 2021. Idealising Martyrdom And Jordanian Militarismnin The Martyr"s Memorial In Amman: A Social Semiotic Approach. Social Semiotics. [DOI:10.1080/ 10350330. 2021. 1913012.115-132.]
24. Khajeh-Saeed, F. Balilan Asl, L. & Sattarzadeh, D. (2021). The Typology of Contemporary Counter-Monumental Landscape with Peircean Semiotic Approach. Nashrieh Manzar 13(56), 42-53. 10.22034/manzar.2021.277711.2123
25. Khazel, L. Tahmasbi, F. & Zirak, S. (2021). Sign - semantic of place in the story of Zal birth. Faslname elmi tafsir va tahlile motone zaban va adabiate farsi. 13(48), 145-169. 10.30495/dk.2021.1881218.1700
26. Masoudi Asl, B. Ali Farzin, A. & Barati. N. (2016). Public Preferences in Design of Martyrs' Memorials; Reviewing Social Success of Projects by Bonyad-e-Shahid Organization. Faslname Manzar. 8(34), 118-124.
27. Mehrabani Golzar, M.R & Khamseh Ashari, A.A. (2016). War Memorial Landscape: From Realism to Metaphor. Faslname Manzar. 8(34), 68-81.
28. Mirshahzadeh, SH. Eslami, SG. & Einifar. A. (2011) The Role of Borderline-Hybrid Space in Signifying Process: Evaluation of Interpretation Potentiality of the Space Employing Semiotic Approach. Faslname Hoviatshahr. 9(5), 5-16. 20.1001.1.17359562.1390.5.9.1.7
29. Moein, MB. Rasekhi, KP. (2015). The meaning as the lived experience. Tehran: Sokhan.
30. Momeni, K. (2021). A Descriptive Analytical Study of the Types of Symbol-Based and Concept-Based Monuments of Sacred Defense with Emphasis on the Transfer of Values and Memories of That Period to Future Generations. Faslname Negare. 67, 209-227. 10.22070/negareh.2022.14556.2777
31. Najafvand Drikvandi, M. Vasigh, B. (2019). A Comparative Study of the Holy Defense's Signs and Symbols in Architecture and Visual Arts. Faslname Negare. 14(50), 124-149. 10.22070/negareh.2019.3561.1963
32. Nejad Ebrahimi, A. Gharehbeiglu, M. & Vafaei, SM. (2019). Effective factors on Communication and Semiotics in Architecture- case study: Kabood mosque in Tabriz. Javidan Khirad. 15(34), 179-202. 10.22034/iw.2019.69691
33. Panahi, S. (2018) Architecture and Spiritual Cinema. Tehran, asre-kankash
34. Razzaghi, M. & Laffafchi, M. (2024). Reading the interactions of architecture and nature in the Iranian cemetery garden from the perspective of semiotics based on the originality of meaning (Case example: Shah Nematullah Vali's Mausoleum Garden in Kerman). Motaleate oloomezist. 9(34), 9034-9055. 10.22034/jess.2023.405742.2075
35. Saeedi, A. (2022). Meaning in memorials. Do faslname andishname memari dakheli.. 2(2), 47-68.
36. sekhavat doust, N. & Alborzi, F. (2019). Reflection of semiotics ideas in the process of moving from space to place in the historical Complex of Qazvin Saad-al-saltaneh. Faslname Motaleate Shahri. 22, 47-64. 10.34785/J011.2019.156
37. Senkane,O. Laganovska,K.2023. VISUAL SEMIOTICS IN THE STUDY OF ART PHENOMENA: SYMBOL AND SYMPTOM, SOCIETY. INTEGRATION,366-377. [DOI:10.17770/sie2023vol2.7148]
38. Spence, C. 2020. Senses of place: architectural design for the multisensory mind. Cognitive Research: Principles and Implications, 5(1), 1-26 [DOI:10.1186/s41235-020-00243-4]
39. Sumartojo, S.2016. Commemorative Atmospheres: Memorial Sites, Collective Events and the Experience of National Identity. Transactions of the Institute of British Geographersm, 41(4), 541-553 [DOI:10.1111/tran.12144]
40. Toofan, S. Memari, H. Sattarzadeh, D. & Faramarzi Asl, M. (2022). The effect of components of the perceptual dimensions of the public on the architectural semantic quality of contemporary monuments. Do faslname andishe memari. 6(12), 17-39. 10.30479/at.2022.15877.1770
41. Torres-Martínez, S. 2018. Constructions as triads of form, function, and agency: An Agentive Cognitive Construction Grammar study of English modals. Cognitive Semantics, 4(1), 1-38. [DOI:10.1163/23526416-00401001]
42. Turkaman, Z. Ansari, M. & Kiani, M. (2021). The Role of the Meaning Component in Associating the Meanings of Architectural Works as an Urban Symbol through the Opening Experiment of the Meaning of a Case Study: Contemporary Iranian Monuments (Pahlavi II to date). Joghrafia va barname rizi mantaghe-ei, 11(44), 739-751. 10.22034/jgeoq.2021.138283

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb