دوره 9، شماره 2 - ( 4-1400 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 38-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

JalilzadehMohammadi F, Adibzadeh B, Aminpoor A. Surveying Introspection of Architecture of Jame` Mosque of Isfahan with Emphasis on Grounded Study of Unseen Concepts of Hafez' and Mulavi's Lyrics. JRIA 2021; 9 (2) :19-38
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-945-fa.html
جلیل زاده محمدی فاطمه، ادیب زاده بهمن، امین پور احمد. بررسی درون نگرانه ی معماری مسجد جامع اصفهان با تاکید بر زمینه یابی مفاهیم غیبی غزلیات فارسی(حافظ و مولوی). پژوهش‌هاي معماري اسلامي. 1400; 9 (2) :19-38

URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-945-fa.html


دانشگاه آزاد نجف آباد
چکیده:   (3821 مشاهده)
میان ساختار های پنهان مساجد و مفاهیم غیبی متجلی در ادبیات غیبی ایران ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که نشانگر  حساسیت های اعتقادی در شیوه ی ساخت مساجد مشهور ایران به خصوص اصفهان بوده است.لذا این سوال پیش می آید که چه عاملی سبب تجلی مفاهیم غیبی در معماری مساجد و در مقیاس کوچکتر در مساجد اصفهان شده ست؟ و در آن  چه شواهدی از تائیدات غیبی در باعث ایجاد حس تقرب و جاودانگی می شود؟ در این راستا این پژوهش با هدف پاسخ به سوالات مطرح شده ، به طور خاص در مسجد جامع اصفهان می کوشد به عواملی بپردازد که باعث تجلی غیب در این بنا شده است. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر بررسی نمونه موردی با استفاده از شیوه ی زمینه یابی و ثبت مشاهدات توصیفی-تحلیلی با رویکرد درون نگرانه است. ابتدا با شیوه ی زمینه ای و با مراجعه به منابع غیبی در ادبیات (اشعار حافظ و مولوی به عنوان افرادی واصل بر غیب با کارگیری مفهوم مثالی قوه ی خیال)، عوامل اجتماعی-کالبدی غیبی به عنوان شاخص های ایجاد معماری غیبی ارائه شده و سپس با بررسی نمونه موردی توصیفات درون نگرانه و برداشت های درونی از مفاهیم مستتر در معماری مسجد جامع اصفهان، در جهت تدقیق  عوامل موثر در جاودانه شدن این مغیب ارائه می گردد. از جمله ی مفاهیم غیبی ،مفاهیم مربوط به عالم مثال است. مفهوم مثالی و مدرِک مرتبط با آن یعنی قوه ی خیال، به ایجاد رابطه ی انسان با عوالم غیبی در سلسله مراتب عوالم مادی،مثالی و ملکوتی  می پردازد که با تامل در آن ها می توان بر نحوه ی دریافت های غیبی شاهدان غیب در شئون تمدن مبتنی بر غیب، از جمله معماری دست یافت. در مسجد جامع اصفهان به واسطه ی مفاهیمی چون : بیرون گردن نعلین، خرقه ی می آلود، انشای هندسه ی درون، تتق غیبی، خرابات، جام جم و غیره، نحوه ی دستیابی به مفاهیم غیبی را در بنا تبیین می گرداند. نتایج اجمالی این تحقیق حاکی از این است که ساختار غیبی مسجد  به دلیل تجلی مفاهیم غیبی ناشی از نحوه ی کاربرد  ابزارهای تجلی زمان خود از جمله ادبیات و معماری غیبی ، امکان ایجاد قرار و سرانجام حس تقرب در این بنا شده است.
متن کامل [PDF 1355 kb]   (1176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جايگاه حکمت نظری و عملی اسلام در معماری و شهرسازی
دریافت: 1397/5/5 | پذیرش: 1399/7/18 | انتشار: 1400/4/15

فهرست منابع
1. آنتونیادس، آنتونی سی. ۱۳۹۱. بوطیقای معماری آفرینش در معماری، جلد اول: راهبردهای نامحسوس به سوی خلاقیت معماری. تهران: سروش.
2. ابوالقاسمی، شهنام، بهمن اکبری، حسن توزنده جانی، و یونس باقری. ۱۳۸۸ . فرهنگ تخصصی روانشناسی، روانپزشکی و علوم تربیتی. تهران: آرویج.
3. ابراهیمی دینانی، غلامحسین. ۱۳۶۶. شعاع اندیشه و شهود در فلسفه‌ی سهروردی. تهران: حکمت.
4. اتینگهاوزن، ریچارد، و الگ گرابار. ۱۳۹۱ . هنر و معماری اسلامی. ترجمه‌ی یعقوب آژند. تهران: مولی.
5. احمدی، احمد، و محمد رصافى. بی تا. اصالت وجود و نام‌گرايى در نظام فلسفى صدرايى. پژوهش‌های فلسفی- کلامی دانشگاه قم (53): ۵-۲۵.
6. ادیب‌زاده، بهمن. ۱۳۹۴. جزوه پارادایم اندیشیدن و ملاحظات اصولی برای تصمیم گیری و طراحی برگرفته از متون اسلامی. تهران: چاپ نشده.
7. _________، و محمود رازجویان. ۱۳۹۲. طرح پژوهشی کلان ملی «مطالعات، بررسی و تدوین معیارهای برنامه‌ریزی و طراحی شهری اسلامی ایرانی». تهران: شورای عالی علوم، تحقیقات و فن‌آوری- همکار مجری، دانشگاه شهید بهشتی.
8. ____________________. ۱۳۸۷. معماری ادیان، نگرش توحیدی. صفه ۱۷ (۴۶): ۱۰۴-۱۱۴.
9. ____________________. ۱۳۸۱. راه كريمان: معمار حرم (پژوهشي پيرامون تربيت فطري معماران). پایان‌نامه دکتری معماری. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری شهرسازی.
10. اردلان، نادر، و لاله بختيار. ۱۳۸۰. حس وحدت. ترجمه‌ی‌ وحيد شاهرخ. اصفهان: خاک.
11. اکبریان، رضا. ۱۳۸۸. قوه ی خیال و عالم صور خیالی. آموزه‌های فلسفه‌ی اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی (۸): ۳-۳۲.
12. باقری، خسرو. 23/12/1385. نظرية به کرسی نشسته‌ی «علم ديني تجربي». تهران: آيين‌نامه هيئت حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي.
13. برزگر، اکبر. ۱۳۸۶. راهنمای معماری مسجد. تهران: وزارت مسکن و شهرسازی.
14. بيدهندی، محمد. ۱۳۸۳. بررسي و تحليل نسبت «انسان» با «عالم» در فلسفه ملاصدرا. فصلنامه انديشه ديني دانشگاه شيراز (۱۱): ۱-۱۴.
15. بلخاری قهی، حسن. ۱۳۸۸. سرگذشت هنر در تمدن اسلامی. تهران: سوره‌ی مهر.
16. پارسانیا، حمید. ۱۳۹۰. روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی. قم: کتاب فردا.
17. ________. ۱۳۸۵. هستی و هبوط انسان در اسلام. قم: معارف.
18. تقدیر، سمانه. 1393. پایان نامه دکتری معماری ساختار فرآیند خلق و ادراک آثار معماری بر اساس حکمت متعالیه. به راهنمایی عبدالحمید نقره‌کار و فرهنگ مظفر. تهران: دانشکده ی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت.
19. جوادی آملی، عبداللَّه .۱۳۸۹. معرفت‌شناسی در قرآن. قم: مرکز نشر اسراء.
20. ___________. ۱۳۷۲. شناخت‌شناسی در قرآن. تهران: رجاء.
21. حائری شیرازی، محمدصادق. ۱۳۹۶. تفکر. تدوين شده توسط سجاد محمدی و راضیه حقیقت. تهران: معارف.
22. خادمی، عین‌الله، عبداله صلواتی، لیلا پوراکبر، و مروه دولت‌آبادی .۱۳۹۷. مواجهه فلسفی و عرفانی ملاصدرا با مسئله مرگ. حکمت معاصر 9 (1): 62-47.
23. خادمی، عین‌الله، و لیلا پوراکبر. ۱۳۹۳. علم انسان کامل از دیدگاه ملاصدرا. فصلنامه اندیشه دینی شیراز 14 (3): ۱۰۳-۱۳۸.
24. خامنه‌ای، سید علی. ۱۳۹۲. طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن. تدوين توسط صهبا. تهران: موسسه‌ی ایمان جهادی.
25. خسروپناه، عبدالحسین، و جمعی از محققان. ۱۳۹۷. منظومه‌ی فکری امام خمینی(ره). تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
26. ____________. ۱۳۹0. تبیین و تحلیل علم قدسی در سنت گرایی دکتر سید حسین نصر. روش‌شناسی علوم انسانی ۱۷ (۶۷): ۷-۳۳.
27. خلیلی، مقدسه. ۱۳۹۰. رابطه انسان و خدا در حکمت متعالیه. فصلنامه آيين حكمت (۸-۹): ۹۹-۱۳۵.
28. داوري اردکانی، رضا. ۱۳۸۰. ملاصدرا و همزباني با فلسفه جديد. خردنامه صدرا (۲۴): ۵-۷.
29. دین محمدی، علی، و حسین آریان. ۱۳۹۱. عالم مثال (خیال) در عرفان اسلامی. فصلنامه تخصصی عرفان اسلامی ۹ (۳۴): ۲۱۸-۲۴۱.
30. رازجویان، محمود. ۱۳۹۸. یادداشت‌های اندیشگاه: کدهای برداشتی از صحبت‌های ارائه شده در مورد تجلی غیب در معماری. تدوين شده توسط فاطمه جلیل‌زاده محمدی. تهران: چاپ نشده.
31. _________. ۱۳۸۰. به سوی محراب و تقرب به لحظات ملکوتی. صفه (۳۲): ۱۱۸-۱۳۱.
32. ربیعی، هادی. ۱۳۹۳. جستارهایی درچیستی هنر اسلامی. تهران: فرهنگستان هنر.
33. روحانی، علی. ۱۳۹۴. یادداشت‌های اندیشگاه: کدهای برداشتی از صحبت‌های ارائه شده در مورد غیب در معماری مسجد. تدوين توسط فاطمه جلیل‌زاده محمدی. تهران: چاپ نشده.
34. ریاحی، علی‌ارشد، و صفیه واسعی. ۱۳۸۸. عالم مثال از نظر ملاصدرا. اندیشه‌ی دینی ۹ (۳۰): ۷۵-۱۰۲.
35. رئیس سمیعی، محمدمهدی. ۱۳۸۳. نظریه‌ی مراتب وجود، تاویل آن در معماری. پایان‌نامه‌ی دکتری معماری. به راهنمایی هادی ندیمی. تهران: دانشگاه شهیدبهشتی، دانشکده معماری شهرسازی.
36. رئیسی، محمد منّان. ۱۳۹۶. معناشناسی متن معماری با استناد به آموزه‌های اسلامی. فصلنامه الهیات هنر (۶): ۵۳-۸۷.
37. سوزنچی، حسین. ۱۳۸۳. وحدت وجود در حکمت متعالیه بررسی تاریخی معناشناختی. نامه‌ی حکمت (۴): ۱۳۳-۱۶۷.
38. شنکایی، مرضیه . ۱۳۸۸. بررسی تطبیقی اسمای الهی. سروش: تهران.
39. شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم. ۱۹۹۰. الحكمة المتعالية فی الاسفار الاربعة العقليه. جلد ۶ و ۹ جلد. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
40. ____________________. ۱۳۶۳. مفاتیح الغیب. تدوين شده توسط محمد خواجوى. تهران: موسسه تحقیقات فرهنگى.
41. ____________________. ۱۳۶۰. الشواهد الربوبیه. تدوين توسط سید جلال الدین آشتیانی . مشهد: المرکز الجامعی.
42. ____________________. ۱۳۶۰. اسرار الآیات. تدوين توسط محمد خواجوي. تهران: انجمن حکمـت و فلسفه ایران.
43. ____________________. ۱۳۵۴. المبدا و المعاد. تدوين توسط سید جلال الدین آشتیانی . تهران: انجمن حکمت و فلسفه ی ایران.
44. ضیائیان نوربخش، سیدحمید. ۱۳۸۶. ذکر (مدخلی بر معماری فطری). پایان‌نامه‌ی دکتری معماری. به راهنمایی هادی ندیمی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
45. طباطبایی، محمدحسین. ۱۳۸۸. کتاب رسائل توحیدی (توحید ذاتی، اسماء حسنی، افعال الهی، وسائط فیض میان خدا و عالم مادی). تدوين شده توسط هادی خسروشاهی. ترجمه‌ی علی شیروانی. قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم).
46. عالمی، روح الله. ۱۳۹۳. منطق سال سوم دبیرستان رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی-علوم و معارف اسلامی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
47. علی‌آبادی، محمد. ۱۳۸۴. تشبیه-تنزیه در آیینه طرح و تبیین روشی حاصل از تشبیه و تنزیه در معرفت معماری. پایان‌نامه دکتری معماری. به راهنمایی هادی ندیمی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری و شهرسازی.
48. عروتی موفق، اکبر. ۱۳۹۵. مباني هستي‌شناسي اندیشه سیاسي امام خمیني(ره). پژوهشنامه‌ی انقلاب اسلامی (21): ۵۱-۶۷.
49. عسکرزاده مزرعه، اکرم، و سید علی علم‌الهدی. ۱۳۹۵. مسئله ی فهم در معرفت‌شناسی ملاصدرا و نظریه‌ی فضیلت محور زاگزبسکی. حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 7 (3): ۱۵-۳۷.
50. کاویانی، محمد. ۱۳۹۱ . سبک زندگی غیبی و ابزار سنجش آن. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
51. گروت، لیندا، و دیوید وانگ. 1386. روش‌های تحقیق در معماری. با ترجمه‌ی علیرضا عینی‌فر. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
52. مجلسی, محمدباقر. ۱۴۰۳ه. بحار الأنوار الجامعة لدُرر اخبار الائمة الاطهار، ۱۱۰ جلد. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
53. مددپور، محمد. ۱۳۸۸. آشنایی با آرای متفکران درباره هنر: هنر و زیبایی در نظر متفکران جدید: مدرن و پست مدرن. تهران: سوره.
54. ________. ۱۳۷۱ . حکمت انسی و زیبایی شناسی عرفانی هنر غیبی. تهران: سوره ی مهر.
55. مرکز اطلاع‌رسانی غدیر. ۱۳۵۶. نرم‌افزار به سوی نور (صحیفه ی نور امام خمینی)، جلد ۱. تهران.
56. مطهری، مرتضی. بی‌تا. جهان‌بینی مادی و جهان‌بینی الهی. قم: صدرا.
57. _________. ۱۳۶۹. مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی-انسان و ایمان. تهران: صدرا.
58. _________. ۱۳۵۴. امدادهای غیبی. تهران: صدرا.
59. موسوی خمینی، سید روح الله. ۱۳۸۰. ‏‏آداب الصلاة‏‏‏. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
60. میرزایی، سمنبر، و هادی وکیلی. ۱۳۹۳. خیال و مثال در اندیشه‌ی ابن عربی و ملاصدرا. حکمت معاصر 5 (1): ۱۳۳-۱۶۰.
61. نصر، سید حسین. ۱۳۸۱. معرفت و امر قدسی. ترجمه‌ی فرزاد حاجی میرزایی. تهران: پژوهش فرزان روز.
62. نقره‌کار، عبدالحمید. ۱۳۹۸. یادداشت‌هایی از سخنانی پیرامون جایگاه اندیشه‌ی غیبی در ساختار فرآیندهای انسانی از اندیشه تا عمل. تدوين توسط فاطمه جلیل‌زاده محمدی. تهران: چاپ نشده.
63. __________، فرهنگ مظفر، و سمانه تقدیر. ۱۳۹۶. تناظر انسان و هستی در اندیشه اسلامی و بازتاب آن در معماری اسلامی. آرمانشهر 10 (19): 93-79.
64. __________. ۱۳۹۵. نسبت اسلام با فرایندهای انسانی فرانظریه سلام. پژوهش‌های معماری اسلامی ۴ (۱۲): ۴-۲۷.
65. __________. ۱۳۹۳. مجموعه جزوات و فايل‌هاي الكترونيكي ارائه شده در كلاس‌هاي مقطع دكتري. تهران: دانشگاه علم و صنعت ايران.
66. __________. 1387. نسبت مكتب اسلام با فلسفه هنر و زيبايي. نشريه بين‌المللي مهندسي معماري و شهرسازي ۱۹ (۶): ۱۱۱-۱۲۲.
67. وثیق، بهزاد. ۱۳۹۲. چهارچوب اصول معماري خانه با توجه به مفاهیم قرآنی. پایان‌نامه‌ی دکتری معماری. به راهنمایی محمدرضا بمانیان. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماري.
68. هیلن‌برند، روبرت. ۱۳۸۰. معماری غیبی. ترجمه‌ی آیت‌الله زاده شیرازی. تهران: روزنه.
69. همدانی، یوسف بن ایوب. ۱۳۶۲. رتبه الحیات. تهران: توس
70. Abolghasemi, Shahnam, Bahman Akbari, Hasan Tozadeh Jani, and Younes Bagheri. 2009. Specialized Culture of Psychology, Psychiatry and Educational Sciences. Tehran: Arwij.
71. Adibzadeh, Bahman, and Mahmoud Razjouyan. 2013. National Research Project Study, Elaboration of Criteria for Planning and Designing the Islamic City of Iran. Tehran: Supreme Council for Science, Research and Technology, Associate Member.
72. Adibzadeh, Bahman. 2015. The Booklet of the Paradigm of Thinking and the Principled Considerations for Decision Making and Design Derived from Islamic Texts. Tehran: Unpublished.
73. ________________. 2002. The Benevolents' Way: The Architect of the Haram (A Research on the Fitri Education of Architects). Ph.D. Thesis in Architecture. Tehran: Shahid Beheshti University, Faculty of architecture and Urbanism.
74. ________________. 2008. Architecture of Religions. Monotheistic Attitude 17 (46): 104-114.
75. Ahmadi, Ahmad, and Mohammad Rassafi. Without History. The Authenticity of Existentialism in the Philosophical System of Sadra. Quarterly Journal of Philosophical and Theological Researches of Qom University (53): 5-25.
76. Akbarian, Reza. 2009. Imagination Power and World's Imaginary form. Teachings of Razavi Islamic University 32 (8): 3-32.
77. Alami, Rohallah. 2014. Logic,the Third Year of High School in the Field of Literature and Humanities, Science and Education. Tehran: Iran Printing & Publishing Company.
78. AliAbadi, Mohammad. 2012. The Position of Reason in the Concept of Sustainable City, another Look at the Theoretical Foundations of Islamic Architecture and Urban Planning. Architecture Studies 1 (1): 25-38.
79. Anthoniadis, Anthony C. 2012. Poertics of Architecture. Translated by AhmadReza Ai. Tehran: Soroush.
80. Ardalan, Nader , and Laleh Bakhtiar. 2001. Sense of unity. Translated by Vahid Shahrokh. Isfahan: Khak.
81. Askarzadeh Mazra'eh, Akram, and Seyyed Ali Alam al-Huda. 2016. (Contemporary Wisdom) Institute of Humanities and Cultural Studies) 7 (3):15-37.
82. Bagheri, Khosrow. 2007.14.03. Accepted Commentary on Experimental Religious Science. Tehran: The Board of the Supreme Council of Theory.
83. Barzegar, Akbar. 2007. Mosque Architecture Guidance. Tehran: Ministry of Housing and Urban Development.
84. Bidhindi, Mohammad. 2004. An Analysis of the Relationship of Man with the Universe in Mulla Sadra's Philosophy. Journal of Religious Thought at Shiraz University (11): 1-14.
85. Bolkhari Ghohi, Hassan. 2009. The Story of Art in Islamic Civilization. Tehran: Soureh-e Mehr Publications.
86. Davari Ardakani, Reza. 2001. Mulla Sadra and the Converged New Philosophy. Sadra's Khiradnameh (24): 5-7.
87. Dean Mohammadi, Ali, and Hossein Aryan. 2012. The Exemplar of Imagination in Islamic Mysticism. Islamic Mysticism Quarterly 9 (34): 218-241.
88. Dilworth, John. 2006. Perception, Introspection and Functional Consonance. Theoria. Western Michigan University: 299-318. [DOI:10.1111/j.1755-2567.2006.tb00967.x]
89. Ebrahimi Dinani, Gholam Hossein. 1987. Lights of Thought and Intuition in Suhrawardi's Philosophy, 2nd. Tehran: Hekmat.
90. Ericson, K.A, and H.A Simon. 1998. How to Study Thinking in Everyday Life: Contrasting Think-Aloud Protocols with Descriptions and Explanations of Thinking. Mind, Culture,and Activity (53): 178-196. [DOI:10.1207/s15327884mca0503_3]
91. Ettinghausen, Richard and Grabar, Oleg. 2012. Islamic Art and Architecture. Translated by Jacob Azhand. Tehran: Mola.
92. Ghadir Information Center. 2006. Software of Light (Imam Khomeini's Sahifaf), Volume 1. Tehran.
93. Goulding, Christina. 2005. Grounded Theory: A Practical Guid for Management, Business and Market Researchers. London: SAGE Publication.
94. Künnapu, Vilen. 2013. Louis Kahn and the Images of Eternal Architecture. Ehituskunst: 47-48.
95. Nasr, Seyed Hossein. 2002. Islam and The Plight o Modern Man. Cambridge: The Islamic Text Society.
96. Grute, Linda, and David Wang. 2007. Research Methods in Architecture. Translated by Alireza Einifar. Tehran: Tehran University Press.
97. Haeri Shirazi, Mohammad Sadegh. 2017. Thinking. Edited by Sajjad Mohammadi and Razieh Haghighat. Tehran: Ma'aref.
98. Hamedani, Yaghub. 1983. Rotbat ol-Hayat. Tehran: Toos.
99. Hillen Brand, Robert. 2001. Islamic Architecture. Translated by Ayatollah Zadeh Shirazi. Tehran: Rozaneh.
100. Javadi Amoli, Abdullah. 2010. Epistemology in Quran. Qom: Isra Publishing Center.
101. ___________________. 1993. Cognition in Quran. Tehran: Raja.
102. Kaviani, Mohammad. 2012. Islamic Lifestyle and its Measurement Tools. Tehran: Institute of Hoowza and University.
103. Khademi, Ainullah, Abdullah Salavati, Leila Pourakbar, and Marwa Dolatabadi. 2018. Mulla Sadra's Philosophical and Mystical Encounter with Issue of Death. Contemporary Wisdom 9 (1): 47-62.
104. Khademi, Ainullah, and Leila Pourakbar. 2014. The science of Perfect Man in Mulla Sadra's Point of View. Shiraz Religious Thought Quarterly 14 (4): 103-138.
105. Khalili, Moghaddaseh. 2011. The Relationship between Man and God in Transcendent Wisdom. Quarterly of the Faith of Hikmat (8-9): 99-135.
106. Khamenei, Seyyed Ali. 2013. General Outline of Islamic Thought in Quran. Edited by Sahba. Tehran: Iman Jihadi Institute.
107. Khosrowpanah, Abdul Hussein. 2011. The Explanation and Analysis of Sacred Science in Traditionalism by Dr. Seyyed Hossein Nasr. Methodology of Humanities Quarterly 17 (67): 7-33.
108. Khosrowpanah, Abdul Hussein, and Group of Researchers. 2018. Imam Khomeini's Intellectual System. Tehran: Organization of Publications of the Research Center for Islamic Culture and Thought.
109. Künnapu, Vilen. 2013. Louis Kahn and the Images of Eternal Architecture. EHITUSKUNST uurimusi arhitektuurist ja teooriast. 01 15. Accessed 01 28, 2016. http:ehituskunst.eevilen-kunnapu-louis-kahn-and-the-images-of-eternal-architecture?lang=en.
110. Madadpour, Mohammad. 2009. Introduction to Ideas of Thinkers about Art: Art and Beauty in Insight of Avangard Thinkers: Modern and Postmodern. Tehran: Sura.
111. MadadPour, Mohammad. 2010. Onsi Wisdom and Mystical Aesthetics of Islamic Art. Tehran: Sureh Mehr.
112. Majlisi, Mohammad Baqir. Bihar ol-Anwar Li-Dorar Akhbar il-Aemah il-Athar, 110 volumes. Beirut: Dar Al-Ahya Al-Tarath Al-Arabi.
113. Mirzaei, Samanbar, and Hadi Vakili. Imagination and Mithal in Thought of ibn Arabi and Mulla Sadra. Contemporary Wisdom 5 (1): 133-160.
114. Mishra, Shanti Bhushan, and Shashi Alok. 2019. Handbook of Research Methodology. New Delhi: Educreation.
115. Motahari, Morteza. No Date. Material Worldview and Divine Worldview. Qom: Sadra.
116. _______________. 1990. Introduction to the Islamic world-Human and Faith. Tehran: Sadra.
117. _______________. 1975. Unseen Helps. Tehran: Sadra.
118. Musavi Khomeini, Seyyed Ruhollah. 2001. Adab al-Salaat. Tehran: Imam Khomeini Institute for Publishing and Editing.
119. Nasr, Seyed Hossein. 2016. Knowledge and Sacrament. Edited by Farzad Haji Mirza'i. Tehran: Publication of Farzan Rooz Research.
120. _________________. 2002. Islam and the Plight of Modern Man. Cambridge: The Islamic Text Society.
121. Noghrekar, Abdul Hamid. 2020. Notes on Speeches about Unseen Thoughts in Structure of Human Processes from Thought to Action. Translated by Fatemeh Jalilzadeh Mohammadi. Tehran: Not Published.
122. ____________________, Farhang Mozaffar, and Samaneh Taqdir. 2017. The Correspondence of Man and Existence in Islamic Thought and its Reflection in Islamic Architecture. Armanshahr 10 (19): 79-93.
123. ____________________. 2016. The Relationship of Islam with Human Processes. The Quarterly Journal of Islamic Architecture 4 (12): 4-27
124. ____________________. 2014. Collection of Electronic Booklets and Files Presented in PhD Classes. . Tehran : University of Science and Technology, Faculty of Architecture and Urbanism.
125. ____________________. 2009. The Relationship between Islam and Philosophy of Art and Beauty. International Journal of Architecture and Urban Design 19 (6): 111-122.
126. Orwari Mowafagh, Akbar. 2016. Fundamental Ontology of Imam Khomeini's Political Thought. Journal of the Islamic Revolution (21): 51-67.
127. Parsania, Hamid. 2011. Critical Methodology of Sadra Wisdom. Qom: Farda.
128. _____________. 2004. Existence and the Descent of Man in Islam. Qom: Maaref.
129. Raees Samiy, Mohammad Mehdi. 2004. The Theory of the Levels of Existence, their Interpretation in Architecture. Ph.D. Thesis of Architecture. Sypervisor: Hadi Nadimi. Tehran: Shahid Beheshti University, Faculty of Architecture and Urbananism.
130. Ra'isi, Mohammad Manan. 2017. Semantics of Text Architecture based on Islamic Teachings. Quarterly Theology of Art (6): 53-87.
131. Razjuyan, Mahmoud. 2020. Notes on Speeches on the Manifestation of the Unseen in Architecture. Edited by Fatemeh JalilzadehMohammadi. Tehran: Not Published.
132. _________________. 2001. Toward the Sanctuary and Approaching the Spiritual Moments. Soffeh (32): 118-131.
133. Rabiee, Hadi. 2014. Findings in the Nature of Islamic Art. Tehran: Academy of Arts Reynolds, Paul Advinson. 2006. A Primer in Theory Construction. London: Routledge.
134. Riahi, Ali Arshad, and Safiyah Vazei. 2009. Mithali Realm in Mulla Sadra's Thoughts. Religious Thought Quarterly 9 (30): 75-102.
135. Rouhani, Ali. 2015. Notes on Talkings about Unseen Architecture of Mosque' in Thinking Institute. Edited by Fatima Jalilzadeh Mohammadi. Tehran: Not Published.
136. Samer, Akkach. 2005. Cosmology and Architecture in Premodern Islam. Edited by Seyyed Hossein Nasr. New York: State University of New York Press.
137. Schwitzgebel, Eric. 2008. The Unreliability of Naive Introspection. Philosophical Review, University of California 117 (2): 245-273. [DOI:10.1215/00318108-2007-037]
138. Shankaei, Marzieh. 2002. Allah's Names a Comparative Study. Tehran: Sorush.
139. Shirazi, Sadr al-Din Muhammad ibn Ibrahim. 1990. Al-Hikmat ol-Mota'aaliah fil-Asfar il-Arb'aah tol-'Aaghliyyah. Volumes 6 and 9. Beirut: Dar al-'Ihya li Torathi al-Arabi.
140. ______________________________________. 1984. Mafatih ol-Ghaib. Edited by Mohammad Khaji. Tehran: Cultural Research Institute.
141. ______________________________________. 1981. The Secrets of al-Ayat. Tehran: The Society of Wisdom and Philosophy of Iran.
142. Strauss, A, and J Corbin. 1998. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Los Angeles, Calif: Sage Publication.
143. Suzanchi, Hussein. 2004. Unity of Existence in Mota'alieh Wisdom, a Historical-Semantic Survey. Wisdom Letter (4): 133-167.
144. Taghdir, Samaneh. 2014. Architectural Process Structure and Perception of Architectural Works Based on Transcendent Wisdom. PhD Thesis. Guided by Abd ol-Hamid Noghreh Kar and Farhang Mozaffar. Tehran: Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Science and Technology.
145. Wasiq , Behzad. 2013. The Framework for the Principles of House Architecture in Relation to Quranic Concepts. Ph.D. Thesis on Architecture. Supervisor: Mohammad Reza Bemanian. Tehran: Tarbiat Modares University, Faculty of Arts and Architecture.
146. Wasserman, James. 2008. The Secrets of Masonic Washington: A Guidebook to Signs, Symbols, and Ceremonies at the Origin of America's Capital Paperback. Massachusetts: Destiny Books.
147. Ziaeeian Nourbakhsh, Seyed Hamid. 2007. Architecture of Zikr" (Entry on Fitri Architecture). Ph.D. Thesis on Architecture. Supervisor: Hadi Nadimi. Tehran: Shahid Beheshti University, Faculty of Architecture and Urbanism.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش های معماری اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran University of Science & Technology

Designed & Developed by : Yektaweb