دوره 13، شماره 3 - ( 7-1404 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhtarkavan M, Falahi S. (2025). Designing Schools Based on the Teachings of Islamic Foundations and Contemporary Educational Needs: An Analytical Framework Based on Hierarchical Methodology. JRIA. 13(3), doi:10.61882/jria.13.3.4
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1796-fa.html
اخترکاوان مهدی، فلاحی سلوا.(1404). طراحی مدارس بر اساس آموزه‌های مبانی اسلام و نیازهای آموزشی معاصر: چارچوبی تحلیلی مبتنی بر روش سلسله مراتبی پژوهش‌هاي معماري اسلامي 13 (3) 10.61882/jria.13.3.4

URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1796-fa.html


1- گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم،‌ایران.
2- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران،‌تهران، ایران.
چکیده:   (1216 مشاهده)
طراحی مدارس به‌عنوان بخشی از فضای آموزشی، نقشی کلیدی در شکل‌دهی هویت فرهنگی و ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان ایفا می‌کند. در جوامع اسلامی، ضرورت دارد این فضاها بر اساس اصول و آموزه‌های اسلامی طراحی شوند تا علاوه بر بازتاب ارزش‌های دینی و فرهنگی، نیازهای آموزشی معاصر را نیز پاسخ دهند. این پژوهش با هدف شناسایی اصول معماری اسلامی و انطباق آن‌ها با الزامات آموزشی مدرن، چارچوبی پیشنهادی برای طراحی مدارس ارائه می‌دهد. روش تحقیق شامل بررسی تطبیقی مطالعات گذشته، تحلیل نمونه‌های موفق مدارس اسلامی در ایران و سایر کشورها، و استفاده از روش تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) برای وزن‌دهی معیارها است. معیارهای اصلی شناسایی‌شده شامل تقویت ارزش‌های اسلامی، اصول ارزشی و فلسفی، انعطاف‌پذیری فضاها، تعامل با طبیعت، زیبایی‌شناسی اسلامی، فناوری‌های نوین آموزشی، و فعالیت‌های گروهی هستند. یافته‌ها نشان می‌دهد که معیار "تقویت ارزش‌های اسلامی" با بالاترین وزن (35.47%)، مهم‌ترین عامل در طراحی مدارس است. همچنین، طراحی فضاهای آموزشی بر مبنای اصول اسلامی و با استفاده از عناصری نظیر نور طبیعی، انعطاف‌پذیری، و ارتباط با طبیعت، تأثیرات مثبتی بر یادگیری و تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان دارد. چارچوب ارائه‌شده، راهنمایی کاربردی برای معماران و طراحان است تا مدارسی الهام‌بخش، پویا و کارآمد طراحی کنند که ضمن تسهیل یادگیری، حس تعلق و هویت فرهنگی دانش‌آموزان را تقویت نماید. این پژوهش با ارائه توصیه‌های عملی، به ارتقای کیفیت طراحی مدارس در جوامع اسلامی کمک می‌کند.
     

فهرست منابع
1. بختیار نصرآبادی، آمنه؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ و انصاری، مریم. (۱۳۹۲). تحلیلی بر مولفه های زیبایی شناختی در معماری فضاهای آموزشی با توجه به رویکرد اسلامی. تربیت اسلامی، 8(17)، 29-49.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
2. ‌‫حیاتی، حامد؛ و بهداروند، مهسا. (۱۴۰۱). بررسی تحول سازماندهی فضایی در معماری مدارس دوره اسلامی: مطالعه تطبیقی دوره های سلجوقی، تیموری، صفوی و قاجار. نشریه پژوهش های معماری اسلامی، 10(1)، 101-126.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
3. ‌‫حیاتی، حامد؛ رحمت نیا*، علی رضا؛ و کاوری زاده، حسین. (۱۳۹۸). گونه شناسی معماری مدارس سنتی با تاکید بر تاثیر سیاست های آموزشی مطالعه موردی: دوره صفویه. باغ نظر، 16(81)، 61-82.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
4. ‌‫خدابخشی، سحر؛ فروتن، منوچهر؛ و سمیعی، امیر. (۱۳۹۴). بررسی سیر تحول فضای معماری مدارس براساس ارزیابی نقش نظام آموزشی حاکم بر آنها (نمونه موردی: مدرسه سپهسالار، دارالفنون و دبیرستان البرز). نشریه باغ نظر، 12(37).‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
5. ‌‫عظمتی، حمیدرضا؛ امینی فر، زینت؛ و پورباقر، سمیه. (۱۳۹۵). الگوی چیدمان فضایی مدارس نوین مبتنی بر اصول مدارس اسلامی در راستای ارتقاء یادگیری افراد. نشریه نقش جهان.‬‬‬‬‬‬ 6 (2)، 16-23.‬‬‬‬‬‬
6. ‌‫علاقه مند، سپیده؛ صالحی، سعید؛ و مظفر، فرهنگ. (۱۳۹۶). مطالعه تطبیقی معماری و محتوای مدارس ایران از دوره سنتی تا نوین. باغ نظر، 14(49)، 5-20.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
7. ‌‫ حیاتی، حامد؛ و غلامی، فاطمه. (۱۳۹۸). مفهوم آموزش و تاثیر آن در معماری مسجد-مدرسه های دوره قاجار. فناوری آموزش، سال 13، 761-743.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
8. ‌‫مظفر، فرهنگ؛ و میرمرادی، سیده سمیه. (۱۳۹۳). بررسی الگوهای رایج چیدمانی مدارس ایرانی با توجه به اصول ارتباط میان کلاس درس و فضاهای بیرونی. نشریه معماری و شهرسازی آرمان شهر، 7 (13)، 93-105.‬‬‬‬‬‬
9. ‌‫نظرپور، محمدتقی؛ حیدری، احمد؛ و سرمدی، سید مرتضی. (۱۴۰۰). تحلیل و بررسی پیکربندی معماری فضاهای آموزشی مدارس ایرانی- اسلامی: مقایسه تطبیقی فضای عمومی و آموزشی در مدارس ایرانی اسلامی و مدلهای چیدمانی معاصر. تعلیم و تربیت، 37(2)، 147-176.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
10. ‌‫نقره کار، عبدالحمید؛ تقدیر، سمانه؛ و معین مهر، صدیقه. (۱۳۹۴). اصولی برای معماری فضاهای آموزشی مبتنی بر تعریف انسان و معماری از منظر اسلام. معماری و شهرسازی ایران، 6 (2)، 101-118.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
11. ‌‫وثیق، بهزاد؛ و قدردان قراملکی، رضا. (۱۳۹۵). مفهوم آموزش و تاثیر آن در معماری مدارس اسلامی (مقایسه ی تطبیقی مدارس سلجوقی و صفوی). نشریه پژوهش های معماری اسلامی، 12، 40-58.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
12. Abbas, N., Rochmawan, A. E., & Astoko, D. B. (2024). The Role of Classical Islamic Educational Institutions before the Emeregence of Madrasah. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 8(1), 134-146. [DOI:10.30829/juspi.v8i1.19895]
13. Alaghemand, S., Salehi, S., & Mozafar, F. (2017). A Comparative Study of Architecture and Content of Iran's Schools, from the Traditional Era to the Modern Era. Bagh-Nazar, 14(49), 5-20.
14. Arjmand, R., Mirsafa, M., & Talebi, Z. (2018). Islamic educational spaces: Architecture of madrasah and Muslim educational institutions. International Handbooks of Religion and Education, 469-510. [DOI:10.1007/978-3-319-64683-1_54]
15. Azamati, H. R., Amini Far, Z., & Poorbaqer, S. (2016). Spatial Layout Pattern of New Schools based on the Principles of Islamic Schools, to Improving Students Learning. Naghshejahan Journal, 6(2), 16-23.
16. Asadi, L., & Majidi, H. (2016). Typology of School-Mosque in Ilkhani, Timurid, Safavid and Qajar Eras. International Journal of Science, Technology and Society, 9(2), 143-149. [DOI:10.11648/j.ijsts.s.2015030201.37]
17. Bakhtiar Nasrabadi, A., Bakhtiar Nasrabadi, H., & Ansari, M. (2013). An Analysis of Aesthetic Parameters in Architecture of Educational Spaces: an Islamic Perspective. Biquarterly Journal of Islamic Education, 8(17), 29-49.
18. Boyle, H. N. (2018). Islamic Education in West and Central Africa. AR & H. Daun (Ed.), Handbook of Islamic Education. Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-64683-1_36]
19. Hayaty, H., & Gholami, F. (2019). Concept of education and its effects on architecture of mosque-schools in Qajar Era. Technology of Education Journal, 13(4), 743-761.
20. Hardaker, G., & Sabki, A. A. (2018a). The Diversity of Islamic Educational Institutions. In Pedagogy in Islamic Education: The Madrasah Context (pp. 17-25). Emerald Publishing Limited. [DOI:10.1108/978-1-78754-531-120181002]
21. Hardaker, G., & Sabki, A. A. (2018b). The Rise of the Islamic Institution. In Pedagogy in Islamic Education: The Madrasah Context (pp. 3-16). Emerald Publishing Limited. [DOI:10.1108/978-1-78754-531-120181001]
22. Hayati, H., & Behdarvand, M. (2022). Study in evolution of spatial arrangment in Islamic schools' architecture. Comparative study of the Seljuk, Timurid, Safavid, and Qajar Eras. Journal of Research in Islamic architecture, 10(1), 101-126. [DOI:10.52547/jria.10.1.3]
23. Hayati, H., Rahmatnia, A. R., & Kavorizadeh, H. (2019). Typology of Traditional School Architecture with an Emphasis on the Effect of Educational Policies, Case Study: Safavid Era. Bagh-Nazar, 16(81), 61-82.
24. Hidayah, N., Faridi, F., & Ishomuddin, I. (2024). ISLAMIC EDUCATION INTITUTIONS IN THE CLASSICAL PERIOD (UMAYYAD AND ABBA SID PERIODS). Jurnal PAI Raden Fatah, 6(1), 89-114. [DOI:10.19109/pairf.v6i1.19843]
25. Khodabakhshi, S., Foroutan, M., & Samiei, A. (2016). The Evolution of Space in Schools Architecture Based on the Role of Their Governing Educational system. (Case Study: Sepahsalar School, Darolfunoon, and Alborz High school). Bagh-Nazar, 12(37).
26. Mossa Alzahrani, A., Ahmed Gaber, A. A., & Youssef Mohamed, K. (2023). Architecture Education in Islamic Architecture (Analytical Study and Future Visions). International Journal of Architectural Engineering and Urban Research, 6(2), 401-426. [DOI:10.21608/ijaeur.2024.263310.1064]
27. Mozaffar, F., & Mirmoradi, S. S. (2014). Investigation Iranian Schools Spatial Configuration with Respect tothe Connection between the Classroom and Outdoor Spaces. Armanshahr Architecture & Urban Development, 7 (13), 93-105.
28. Nazarpour, M. T., Heydari, A., & Sarmadi, S. M. (2021). Comparative Study of Architectural Configuration of Public and Educational Spaces in Iranian-Islamic Schools and Contemporary Patterns of Arrangement.. Education and Training (QJOE), 37(2), 147-176.
29. Nagrehkar, A., Taghdir, S., & Moein Mehr, S. (2015). Principles for the architecture of educational spaces based on the definition of human and architecture from an Islamic perspective. Journal of Iranian Architecture & Urbanism (JIAU), 6 (2), 101-118.
30. Romadhon, R., & Asari, H. (2023). The Intellectual Social History of Islamic Education: The Thoughts of Muslim Intellectuals in the Field of Islamic Religious Sciences. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(1), 292-300.
31. Sarabi, A., & Molanaei, S. (2016). Iranian educational environments; architectural studies of madraseh building in Azerbaijan-Iran. IIOAB JOURNAL, 7, 237-246.
32. Soleha, S., & Pusvisasari, L. (2024). Islamic Education During the Abbasid Dynasty and the Development of Modern Islamic Education. Maklumat: Journal of Da'wah and Islamic Studies, 2(1), 28-38. [DOI:10.61166/maklumat.v2i1.10]
33. Triayudha, A., Pramitasary, R. N., Anas, H. A., & Mahfud, C. (2019). Relations between mosque and social history of Islamic education. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 16(1), 142-153. [DOI:10.24239/jsi.v16i1.531]
34. Vazsiq, B., & Ghadrdan Gharamaleki, R. (2016). The Concept of Education and its impact on the Architecture of Islamic Schools - (A comparative comparison between Seljuk and Safavid Schools). Journal of Reasearch in Islamic Architecture, 12, 40-58.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش های معماری اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb