دوره 12، شماره 2 - ( 4-1403 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei M. Knowledge Mobilization in Architecture, Urban Design and Planning: Islamic Wisdom in Connection with Indigenization and Rectification. JRIA 2024; 12 (2)
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1695-fa.html
رضایی محمود. نهادینگی دانش در معماری و شهرسازی: نسبت حکمت اسلامی با مباحث بومی و به روزرسانی. پژوهش‌هاي معماري اسلامي. 1403; 12 (2)

URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1695-fa.html


گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (31 مشاهده)

از مسائل ضروری فراگیری در ایران  دریافت و اعمال  پیوند معنا دار میان یادگیری‏‌های طراحی محور مانند معماری و شهرسازی که دارای دروس کارگاهی و آتلیه هستند _به ویژه در دانشگاه_ با رویکردهای اسلامی سازی از جمله «حکمی»، «بومی» و «به روز» ‏سازی مصوبه شورای تحول انقلاب فرهنگی است.  هدف این مقاله یافتن معنای حکمی‌‏سازی موثر در دروس این دانشکده‌‏ها است که میان علوم دقیقه و انسانی فعالیت دارند. روش پژوهش فراترکیب با مصاحبه عمیق و اشباع نظری است. ابتدا متون مرتبط با «نهادینگی دانش» همچنین «تجارب آموزش این رشته‌ها» از دهه پنجاه میلادی در جهان بررسی و راهبرد‌هایی در کشورهای مختلف پیشرفته استخراج شده‌‏است. مطابق با سه هدف شورای مذکور، مطالب کدبندی و با مشارکت استادان و دانشجویان به اشباع نظری رسیده‏‌است. مشخص شده که در جهان رویکردهای مشابه گسترش یافته است. برای نیل به آن‌‏ها، «نهادینگی دانش» حیاتی است که به کمک «آتلیه» در این دست مدارس تسریع می‌شود. پیوند میان دروس، دروس با حرفه، جامعه و علم جهانی، در بازنگری سرفصل از اولویت‌‏هاست. همچنین نسبت این سه چنین معین می‌شود که پیوند «حکمی‏‌سازی» با نقش اجتماعی طراح؛ «بومی‌‏گرایی» با تلفیق آتلیه با جامعه؛ «روزآمدی» با همکاری بین طراحان و سایر حرفه‌ها، استفاده از فناوری روز، نشر متون و تاسیس مراکز پژوهشی بیشتر است. حکمی‌‏سازی موثر، مفهومی است که اهداف بومی و به روزسازی را دربرمی گیرد. ایده نهادینگی دانش در قالب نظام آتلی‌ه‏ای، نشست‏‌های برنامه ریزی شده، بهره‏‌گیری از مکتوبات اساتید، رویکردهای مهارتی دروس در قالب سرفصل پیشنهاد شده‌‏است.  از یافته‌های پژوهش این است که هدف از سه رویکرد حکمی، بومی و به روزسازی در امر آموزش باید مرجعیت یا «نهادینگی دانش» یعنی تولید، نشر، تبادل دانش باشد به شرطی که سبب تغییر و بهبود سیاست‌های اجتماع شرایط موجود شود. همچنین «نهادینگی دانش» در مدارس معماری و شهرسازی با نظام آتلیه مشارکتی، به طور موثرتری به انجام خواهد رسید. 

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جايگاه حکمت نظری و عملی اسلام در معماری و شهرسازی
دریافت: 1402/5/1 | پذیرش: 1403/3/7 | انتشار: 1403/4/24

فهرست منابع
1. احمدی نژاد، محمود. (1392). سند اسلامی شدن دانشگاهها. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
2. خسروپناه، عبدالحسین. (1390). الگوی حکمی-اجتهادی علوم انسانی. جاویدان خرد, 29-66.
3. دیده گاه، آرزو.، شهوازیان، سلاسه.، و تولایی، مهدی. (1399). مروری بر استراتژی های تحرک دانش در سازمان های دانش محور. فصلنامه مطالعات منابع انسانی, 1-30.
4. رضایی، محمود. (1400). بسیج دانش« در اعتلای ارزش های بالنده میهنی- آیینی (مورد پژوهش: مرور سرفصل ارشد طراحی شهری). اولین همایش ملی علوم انسانی وحکمت اسلامی. تهران.
5. رضایی، محمود. (1402). پنج شرط مقدم بر روش شناسی برآمده از حکمت اسلامی-ایرانی در معماری و شهرسازی. تهران: اول و اخر.
6. محمدهاشمی، زهرا. (1396). ارتباط دانشگاه، صنعت ودولت با تکیه بر نقش نهادهای میانجی (مورد پژوهی: کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار). رهیافت, 75-88.
7. نقره کار، سلمان.، و معین مهر، صدیقه. (1399). پیشنهاد راهکارهایی برای اثربخشی «آموزه های اسلامی بر دروس رشته معماری» نمونه موردی: دروس مقدمات طراحی معماری بر اساس چهار رویکرد مصو ِ ب شورای تحول شورایعالی انقالب فرهنگی) اسلامی سازی، بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی(. پژوهش های معماری اسلامی, 51-67.
8. نقره کار، عبدالحمید. (1395). نسبت اسلام با فرایندهای انسانی فرا نظریه سلام: طرح مدلی بنیادی -کاربردی در ساختار ،منابع، مبانی و ارزیابی آثار هنری ، معماری و شهرسازی از منظر اسلامی (راهبردها، راهکارها، راه حل ها و نقد فرآیندهای انسانی. فصلنامه پژوهش های معماری اسلامی, 4(3), 4-26.
9. نقره‌کار, عبدالحمید. (1401). حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی. تهران: سروش.
10. نوریان، فرشاد، و رضایی، محمود. (1385). از فکر تا اجرا : برنامه مداخله مردم محله در برنامه ریزی و طراحی شهری ICT. نشریه هنرهای زیبا, شماره 258, 44-35.
11. هاشم زهی، دکتر نوروز.، و میرزا، دکتر بهروز. (1392). تحلیل مقایسه ای ارزشیابی دانشگاهیان ایران از برنامه های اسلامی سازی دانشگاه . فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان, 17-36.
12. یحیی، سپهری.، و حجت, عیسی. (1399). نظام آموزش آتلیه ای دانشکده ی هنرهای زیبا شرح برنامه ی آموزش طراحی معماری دهه ی 1330 و 1340 ش. نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی, 5-15.
13. Ahmadinejad, M. (2013). Islamization document of universities. Tehran: Supreme Council of Cultural Revolution.
14. Atakan, G. (2016). A comparative analysis of methods for triggering "creative thinking" in design studios. Journal of Humanities and Social Sciences, 2, 344-350. doi:10.18844/gjhss.v2i1.317 [DOI:10.18844/gjhss.v2i1.317]
15. Aydemi, A. (2018). Learning from pedagogical experiments. An alternative reading of architectural design studio. In J. S. Merina (Ed.), 9th Congress: EURAU18 Alicante: Retroactive Research (pp. 116-122). Alicante: Titulacion de Arquitectura. doi:10.14198/EURAU18alicante [DOI:10.14198/EURAU18alicante]
16. Collection:Architecture Principe (Claude Parent, Paul Virilio). (n.d.). Retrieved from FRAC Centre- val de Loire: https://www.frac-centre.fr/_en/art-and-architecture-collection/rub/rubauthors-316.html?authID=10
17. Colomina, B. (2017, Dec 07). Towards a Radical Pedagogy . Retrieved Jun 18, 2021, from YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pkXA6etknvQ
18. Colomina, B., Choi, E., Galan, I., & Meister, A. (2012). Radical Pedagogies. Architectural Review, 232(1388), 78-82.
19. Dellapiana, E. (2018). "Architettura e/o Rivoluzione" up at the Castle.A Self-Convened Conference in Turin(April, 25-27, 1969). Histories of PostWar Architecture, 2, 1-16.
20. Dideh-ghah, A., Shahvazian, S., and Tolai, M. (2019). An overview of knowledge mobilization strategies in knowledge-based organizations. Human Resource Studies Quarterly, 1-30.
21. Fuller, B. (1963). Education Automation: Freeing the Scholar to Return. Chicago: Southern Illinois University Press.
22. Geiser, R. (2019). The Afterlife of an Exhabition: John Hejduk and the education of an Architect . Revista Arquitectura, 10-21. [DOI:10.15581/014.21.10-21]
23. Hart, A., Davies, C., Aumann, K., Wenger, E., Aranda, K., Heaver, B., & Wolf, D. (2013). Mobilising knowledge in community-university partnerships: what does a community of practice approach contribute? Contemporary Social Science, 278-291. [DOI:10.1080/21582041.2013.767470]
24. Hashem Zahi,N, and Mirza, B. (2013). A comparative analysis of Iranian academics' evaluation of university Islamization programs. Strategic and Macro Policy Quarterly, 17-36.
25. Khosrupanah, A. (2011). The ruling-ijtihad pattern of human sciences. Javidan Khard, 29-66.
26. Krunic, D. (2013). The Groundscraper: Candilis Josic Woods and the Free University Building in Berlin. Berlin: ARRIS. [DOI:10.1353/arr.2012.0002]
27. Mohammad Hashemi, Zahra. (2017). The relationship among university, industry and government with emphasis on the role of intermediary institutions (Case Study: Coordination centers of Knowledge, Industry and Markets). Rahyaft, 75-88
28. Noghrehkar, A. (2016). The interrelation between Islam and human processes theory of (Salam) Strategies, guideline, and solutions for creating and evaluating art works, architecture and urbanism. Quarterly Journal of Islamic Architecture Research, 4(3), 4-26.
29. Noghrehkar, A. (2022). Islamic wisdom in creating art works, architecture and urbanism. Tehran: Soroush.
30. Noghrehkar, S., and Moeinmehr, S. (2020). Suggest solutions for the effectiveness of "Islamic teachings on architecture courses" Case Study: Architectural Design Basics Courses Based on the four approaches approved by the Transformation Council of the Supreme Council of Cultural Revolution (Islamization, localization, efficiency and updating). Islamic Architecture Research, 51 -67.
31. Noorian, Farshad, and Rezaei, Mahmud. (2006). From Vision to Implementation: people participation in urban planning and design with using ICT. Fine Arts Journal, No. 258, 44-35.
32. Rancière, J. (1987). Le Maître ignorant: Cinq leçons sur l'émancipation intellectuelle. Paris: Fayard.
33. Rezaei, M. (2021). Knowledge Mobilization in improving national and ritual values (Case Study: Reviewing the Curriculum for Master of Urban Design in Iran). The first national conference of humanities and Islamic wisdom. Tehran.
34. Rezaei, M. (2021). Reviewing Design Process Theories: Discources in Architecture, Urban Design and Planning Theories. Cham: Springer. doi:10.1007/978-3-030-61916-9 [DOI:10.1007/978-3-030-61916-9]
35. Rezaei, M. (2023). Five prerequisites for methodology arising from Islamic-Iranian wisdom in architecture and urban planning. Tehran: Aval-va-Akhar .
36. Sunwoo, I. (2013). Between the 'Well-Laid Table' and the 'Marketplace': Alvin Boyarsky's Experiments in Architectural Pedagogy.
37. Van De Ven, A. H., & Johnson, P. E. (2006). Knowledge for Theory and Practice. The Academy of Managment Review, 802-821. [DOI:10.5465/amr.2006.22527385]
38. Yahya, S., and Hojjat, I. (2020). Atelier Education System in Tehran Faculty of Fine Arts: the Curriculum of Architectural Design in the 1950s and 1960s. Journal of Fine Arts-Architecture and Urbanism, 15-5.
39. Collection:Architecture Principe (Claude Parent, Paul Virilio). (n.d.). Retrieved from FRAC Centre- val de Loire: https://www.frac-centre.fr/_en/art-and-architecture-collection/rub/rubauthors-316.html?authID=10
40. Colomina, B. (2017, Dec 07). Towards a Radical Pedagogy . Retrieved Jun 18, 2021, from YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pkXA6etknvQ

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش های معماری اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran University of Science & Technology

Designed & Developed by : Yektaweb