Taghdir S, Samimifar F. The role of "memory" (treasury of meaning) and "imagination" (treasury of face) of the architect in shaping the process of creating and perceiving architectural works based on the view of transcendent wisdom. JRIA 2022; 10 (3) :1-18
URL:
http://jria.iust.ac.ir/article-1-1469-fa.html
تقدیر سمانه، صمیمی فر فاطمه. نقش «حافظه» (خزانه معنا) و «خیال» (خزانه صورت) معمار در شکلدهی به فرایند خلق و ادراک آثار معماری بر اساس دیدگاه حکمت متعالیه. پژوهشهاي معماري اسلامي. 1401; 10 (3) :1-18
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1469-fa.html
دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده: (3557 مشاهده)
مسئله چگونگی شکلگیری فرایند خلق و ادراک آثار معماری و عوامل موثر بر آن مقولهای بااهمیت، چندبعدی، و میانرشتهایست. این در حالیست که در حال حاضر فرایند شکلگیری آثار معماری در اکثر پژوهشها با تکیه بر برداشتهای سطحی از ادراک انسان و در بهترین حالت وابسته به حواس پنجگانه ظاهری انسان و البته معمولا محدود به برخی از آنها بررسی میشود. بنابراین لازم است جوانب این مسئله از منظر علوم انسانشناسی (شناخت قوا و ابزارهای ادرکی او)، هستیشناسی (شناخت مراتب هستی)، و روانشناسی محیط (بررسی رابطه انسان و محیط) پرداخته شود.
پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی چگونگی شکلگیری مراحل فرایند خلق و ادراک آثار معماری با تمرکز بر قوای باطنی بهویژه «حافظه» و «خیال» معمار بپردازد؛ و با بازتعریف مراحل تجزیه، ترکیب، و ارزیابی در این فرایند با یک نگاه نو، عواملی که مستقیم و غیرمستقیم موثر بر کیفیت شکلگیری و تحقق این مراحل هستند را؛ بررسی نماید. شالوده نظری این پژوهش مبانی حکمت متعالیه و برای انجام آن از راهبرد استدلال منطقی استفاده شده است. در مرحلۀ گردآوری دادهها از مطالعات اسنادی و کتابخانهای، و در مراحل بعد، از روش استدلال قیاسی استفاده شده است.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد معماری مانند سایر افعال انسان متاثر از بستر مادی و معنوی رشد (تجربه زیسته) و ادراکات معمار در طول عمر تا لحظه خلق اثر است. معمار از یک طرف متاثر از حافظه (خزانه معانی) و خیال (خزانه صورتها) خود است که خمیرمایه ایدههای او خواهند بود؛ و از طرفی بهواسطه افعال، اخلاق و مزاج خود مرتبهای برای نفس ناطقهاش -که مبدا و خالق افعال اوست- رقم میزند؛ و البته مرتبه نفس هم نقش بسزایی در کارایی حافظه و خیال در انسان دارد؛ زیرا معانی و صورتها ذخیره شده در آنها حاصل سطح تعامل او با عوالم هستی است. این رویکرد همچنین میتواند زمینهساز تحول در حوزه تعلیم معماری و تربیت معماران باشد. زیرا تاکید مینماید معمار ابتدا باید قوس صعود معرفتیابی را در وجود خویش طی کند و بعد اقدام به آفرینش در قوس نزول خلق اثرمعماری نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
جايگاه حکمت نظری و عملی اسلام در معماری و شهرسازی دریافت: 1400/3/17 | پذیرش: 1401/1/17 | انتشار: 1401/2/16