دوره 13، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ASHARFI N. (2025). Recognition and critique of the work of architecture based on the system of activity of the centers in the philosophy of the provincial system (becoming a philosophy). JRIA. 13(1),
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1467-fa.html
اشرافی نسیم. بازشناسی و نقد اثر معماری با تکیه بر نظام فاعلیت مراکز در دستگاه فلسفه نظام ولایت (فلسفه شدن) پژوهش‌هاي معماري اسلامي 1404; 13 (1)

URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1467-fa.html


هیئت علمی گروه معماری، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران.
چکیده:   (186 مشاهده)
شناخت و نقد یک اثر معماری به‌واسطه شناخت تغییرات معماری در طول زمان ممکن می‌شود؛ به عبارتی بایستی بتوان تغییرات قبل، حال، و آینده یک اثر را مشاهده نمود و سپس جهت رسیدن به وضعیت مطلوب توصیه‌هایی داشت. لذا مطالعه یک موضوع و مفهوم یا معنا در یک اثر معماری و مقایسه تطبیقی آن با آثار دیگر در بین زمان‌های مختلف نیاز به اوصاف مشترک دارد تا میزان تغییرات در اوصاف مشترک، مورد سنجش قرار بگیرد و در نهایت هدایت تغییرات ممکن شود؛ چرا که شناخت و هدایت تغییرات با تکیه بر اوصاف ثابت نسبت به اوصاف متغیر سهل‌تر است. بر این اساس به نظر می‌رسد مفهوم مرکز از جهتی به دلیل عام بودن در آثار معماری و از جهت دیگر  به دلیل ذومراتب بودن در ساختار معنایی و کالبدی، قابلیت تبدیل شدن به یک وصف مشترک در آثار معماری را دارد و تقریباً نظریه‌پردازان مختلفی (آرنهایم، نوربرگ شولتز، کریستوفر الکساندر) علی رغم رویکردهای متفاوت، بر وجود مرکز در همه آثار معماری بدون قید زمانی و مکانی اشاراتی داشتند؛ به عبارتی می‌توان تغییرات آثار معماری را با تکیه بر عملکردهای مختلف یک وصف مشترک (مانند مرکز) شناخت و راه کارهایی را جهت رسیدن به وضعیت مطلوب با تکیه بر همان وصف پیشنهاد نمود که این امر نیاز به رویکرد سیستمی دارد؛ در این راستا دستگاه فلسفه نظام ولایت (ارائه شده توسط فرهنگستان علوم اسلامی قم) روش‌شناسی تکاملی - سیستمی را برای شناخت و کنترل تغییرات ارائه نموده است و پژوهش حاضر سعی داشته است با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد سیستمی و مدل‌سازی تکاملی به بررسی اطوار مفهوم مرکز پرداخته و شناخت و هدایت تغییرات آثار معماری در طول زمان را با معرفی اوصاف نظام فاعلیت مراکز ممکن سازد.
     

فهرست منابع
1. بانک اطلاعات دفتر فرهنگستان علوم اسلامی. 1366. طرح جامع مقدماتی نظام. شناسه پژوهش ۱۳۴۱.
2. بانی‌‌مسعود، امیر. 1389. معماری غرب (ریشه‌ها و مفاهیم). تهران: نشر هنر و معماری قرن
3. بیشون، جون، و ژوئل دوروسنی. 1370. روش تفکر سیستمی. ترجمه‌ی امیر حسین جهانبگلو. تهران: انتشارات پیشبرد.
4. پیروزمند،‌ علیرضا، عباس جهانبخش، و حسن شیخ‌العراقین‌زاده. 1402. چگونگی پیوند معارف وحیانی، عقالنی و تجربی در نظریه‌پردازی بر اساس روش تحقیق تکاملی. دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی (30): 5- 28.
5. چینگ، فرانسیس دی. کی. 1387. معماری، فرم، فضا، نظم. ترجمه‌ی مجتبی دولتخواه، فاطمه رادان، و هادی فیروزبخش. تهران: عطا.
6. جهانبخش، عباس. 1395. نظریه روش‌شناسی اسلامی نظریه‌پردازی معماری. رساله دکتری، دانشگاه هنر اصفهان.
7. حسینی الهاشمی، سید منیرالدین. ۱۳79. بررسی متدلوژی و منطق چگونگی بر اساس نسبیت‌گرایی، کد پژوهش 440. پایگاه اینترنتی فرهنگستان علوم اسلامی
8. حسینی الهاشمی، سید منیرالدین. 1386. طبقه‌بندی آموزشی چگونگی اسلامی‌شدن مهندسی توسعه نظام اجتماعی. قم: واحد تدوین و نشر معاونت ارتباطات فرهنگی.
9. حسینی الهاشمی، سید منیرالدین. ۱۳۸۷. فلسفه اصول نظام ولایت (نشر داخلی). قم: فرهنگستان علوم اسلامی.
10. دفتر فرهنگستان علوم اسلامی. 1387. فلسفه مبانی اصول نظام ولایت. قم: گروه تحقیقات مبنایی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی.
11. رئیسی، محمد منان. 1379. معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی. قم: دانشگاه قم.
12. شولتز، کریستین نوربرگ. 1381. معماری: حضور، زبان و مکان. ترجمه‌ی علیرضا سید احمدیان. تهران: مؤسسه معمار نشر.
13. شولتز، کریستین نوربرگ. 1382. معماری: معنا و مکان. ترجمه‌ی نوروز برازجانی. تهران: موسسه معمار نشر.
14. شولتز، کریستین نوربرگ. 1392. روح مکان: به سوی معماری پدیدارشناسی. ترجمه‌ی محمدرضا شیرازی. تهران: رخ داد نو.
15. طباطبایی، محمد حسین. 1374. تفسیرالمیزان، جلد 5. ترجمه‌ی سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دفتر انتشارات اسلامی.
16. عبداللهی، یحیی. 1393. فلسفه تاریخ شیعی با تطبیق آرای علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) و سید منیرالدین حسینی(ره). قم: نشر کتاب فردا.
17. کاشی، حسین، و ناصر بنیادی. 1392. تبیین مدل هویت مکان-حس مکان و بررسی عناصر و ابعاد مختلف آن. هنرهای زیبا (38): 43-52.
18. مزیدی، محمد، زهرا لهبی، سید سعید زاهد زاهدانی، و سید محمدرضا تقوی. 1398. شناخت جایگاه علوم تربیتی در ارائه نظام نیاز و ارضا (بر مبنای فلسفه چگونگی اسلامی). فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی 23 (3): 429-444.
19. مصباح یزدی، محمد تقی. 1394. آموزش فلسفه، جلد 1. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
20. مهدی‌زاده بیاتانی، حسین. 1396. اقتباس انحلالی، شیوه بهره‌مندی از دستاوردهای تمدن غرب بر پایه اندیشه فرهنگستان اسلامی قم. پژوهش‌های تمدن اسلامی 2 (3): 203-224.
21. میرباقری، سید محمد مهدی. 1389. جهتداری علوم از منظر معرفت‌شناختی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
22. ندیمی، ضحی، علی محمدی، و کاظم مندگاری. 1392. بازخوانی مفهوم مرکز (تبیین مفهوم مرکز از دیدگاه سه اندیشمند حوزه هنر و معماری). صفه (63): 21- 34.
23. Abdollahi, Yahya. 2014. Philosophy of Shiite History with a Comparison of the Views of Allameh Seyed Mohammad Hossein Tabatabaei and Seyed Moniruddin Hosseini. Qom: Ketab-e-Farda Publishing.
24. Alexander, Christopher. 2002. The Nature of Order: An Essay on the Art of Building and the Nature of the Universe, Book 1- The Phenomenon of Life. ‎Center for Environmental Structure.
25. Arnheim, Rudolf. 2009. The Power of the Center: A Study of Composition in the Visual Arts. Berkeley: University of California Press. [DOI:10.1525/9780520945302]
26. Bani Massoud, Amir. 2010. Western Architecture Roots. Tehran: Art and Architecture of the Century
27. Bichon, June, and Joël de Rosney. 1991. Systemic Thinking Method. Translated by Amir Hossein Jahanbegloo. Tehran: Pishbard.
28. Ching, Francis D. K. 2008. Architecture (Form, Space, Order). Translated by Mojtaba Dolatkhah, Fatemeh Radan and Hadi Firoozbakhsh. Tehran: Ata.
29. Database of the Office of the Academy of Islamic Sciences. 1987. System Preliminary Comprehensive Plan. Research ID 1341.
30. Hosseini Al-Hashimi, Seyed Monir al-Din. 2000. Study of Methodology and Logic of Method Based on Relativism, Research Code 440. Website of the Academy of Islamic Sciences
31. Hosseini Al-Hashimi, Seyed Monir al-Din. 2007. Educational Classification of Education, Islamicization of Social System Development Engineering. Qom: Compilation and Publishing Unit of the Deputy of Cultural Communications.
32. Hosseini Al-Hashimi, Seyed Monir al-Din. 2008. Philosophy of the Principles of the Provincial System (Internal Publication). Qom: Academy of Islamic Sciences, fourth edition.
33. Jahanbakhsh, Abbas. 2016. The Methodology of Theorizing Islamic Art and Architecture. PhD Thesi, Art University of Isfahan.
34. Kashi, Hossein, and Naser Bonyadi. 2013. Explanation of the Place Identity Model- Sense of Place and Examination of Its Various Elements and Dimensions. Honar-ha-ye-Ziba (38): 43-52.
35. Raeisi, Mohammad Mannan. 2000. Architecture and Urban Planning in Accordance with Islamic Lifestyle. Qom: University of Qom.
36. Mazidi, Mohammad, Zahra Lahabi, Seyed Saeed Zahed Zahedani, and Seyed Mohammad Reza Taghavi. 2019. Understanding the Status of Educational Sciences in Providing a System of Need and Satisfaction (Based on the Philosophy of Islam). The Knowledge Studies in The Islamic University 23(3): 429-444.
37. Mehdizadeh Bayatani, Hossein. 2017. Dissolution Adaptation: A Method of Utilizing the Achievements of Western Civilization Based on the Thought of the Islamic Academy of Qom. Islamic Civilization Studies 2 (3): 203-224.
38. Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi. 2015. Teaching Philosophy, Volume 1. Tehran: Islamic Propagation Organization.
39. Mirbagheri, Seyed Mohammad Mehdi. 2010. Orientation of Sciences from an Epistemological Perspective. Qom: Islamic Sciences and Culture Academy.
40. Nadimi, Zoha, Ali Mohammadi, and Kazem Mandegari. 2013. Re-examination of the Concept of Center (Explaining the Concept of Center from the Perspective of Three Thinkers in the Field of Art and Architecture). Soffeh (63): 21-34.
41. Office of the Academy of Islamic Sciences. 2008. Philosophy of the Principles of the Fundamentals of the Provincial System. Qom: Islamic Research Group, Office of the Academy of Sciences.
42. Piroozmand, Alireza, Abbas Jahanbakhsh, and Hasan Sheikholaraghainzadeh. 2023. How to Link Revealed, Rational and Experimental Knowledge in Theorizing Based on the Evolutionary Research. Islam and Social Sciences 15 (30): 5-28.
43. Schultz, Christine Nurberg. 2002. Architecture: Presence, Language and Place. Translated by Alireza Seyed Ahmadian. Tehran: Architect Publishing Institute.
44. Schultz, Christine Nurberg. 2003. Architecture: Meaning and Place. Translated by Nowruz Borazjani. Tehran: Publishing Architect Institute
45. Schultz, Christine Nurberg. 2013. The Spirit of Place: Towards Phenomenological Architecture. Translated by Mohammad Reza Shirazi. Tehran: Rokhdad-e No.
46. Tabatabai, Mohammad Hussai. 1995. Tafsir Al-Mizan, Volume 5. Translated by Seyed Mohammad Baqer Mousavi Hamedani. Qom: Qom Seminary Teachers Association Islamic Publications Office.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش های معماری اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb