Volume 13, Issue 2 (6-2025)                   JRIA 2025, 13(2): 0-0 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malmir N, Khorasani S, Karahmadi M, Habibian M. (2025). Analysis the Golden Ratios in the Formation of Semi-Open Spaces in Safavid-Era Schools of Isfahan. JRIA. 13(2),
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1797-en.html
1- Department of Architecture and Urban Planning, Faculty of Engineering, Shahid Ashrafi Esfahani University, Isfahan, Iran.
Abstract:   (82 Views)
The architecture of the Safavid era in Iran, particularly in Isfahan, is renowned for its use of complex geometric patterns and golden ratios, which create harmony and balance in architectural design. Semi-open spaces in the schools of this period, serving as transitional zones between open and enclosed spaces, play a crucial role in establishing both visual and functional connections.
This study aims to analyze the application of golden ratios and geometric proportions in the semi-open spaces of Safavid-era schools. The primary research question focuses on how golden ratios and geometric proportions are utilized in these spaces and which proportions are more prominent in the design of these schools. The research methodology combines both quantitative and qualitative analyses, involving the extraction of floor plans from selected schools, along with precise measurements and analysis of the geometric proportions of the iwans and smaller iwans.
The findings indicate that the semi-open spaces of Safavid schools are predominantly designed based on specific geometric ratios, such as the intersection of regular hexagons, √2 and √3 proportions, and the golden rectangle. Only in the iwan of the "Jadeh-ye-Koochak" school, due to its unique spatial and functional characteristics, these proportions are not observed, highlighting the impact of space functionality on the choice of geometric principles. This space follows a 1:0.9 proportion. The results demonstrate that geometric proportions not only played a significant role in achieving visual and functional balance, but also effectively facilitated the connection between open and enclosed spaces in the design of these schools. These findings may serve as a model for the design of semi-open spaces in contemporary architecture and contribute to the revival of cultural heritage and the use of geometric principles in modern architectural practice.
     
Type of Study: Research | Subject: Subject- oriented researches in Islamic architecture and urbanism, eg. Spatial-geometrical ideas, symbols and ornaments
Received: 2025/01/18 | Accepted: 2025/04/7 | Published: 2025/06/9

References
1. ابوالوفای بوزجانی، محمد بن محمد. 1384. هندسه ایرانی: کاربرد هندسه در عمل. تهران: انتشارات سروش.
2. آیت اللهی، حبیب الله. 1390. مبانی هنر های تجسمی. تهران: نشر سمت.
3. پور احمدی، مجتبی، یوسفی، مجتبی، سهرابی، مهدی. 1390. نسبت طول به عرض حیاط و اتاق ها در خانه های سنتی یزد: آزمونی برای نظر استاد پیرنیا درباره مستطیل طلایی ایرانی. نشریه هنر های زیبا. 3(47)، 69-79.
4. پور عبدلله، حبیب الله. 1389. حکمت های پنهان در معماری. تهران: کلهر.
5. پیرنیا، محمد کریم. 1378. آشنایی با معماری اسلامی ایران(ساختمان های درون شهری و برون شهری)( تدوین غلامحسین معماریان). تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
6. جوادی نوده، مهسا، شاهچراغی، آزاده، و عندلیب، علیرضا. 1401. بررسی تناسبات طلایی و اصول هندسی برگرفته از طبیعت در اجزای کالبدی خانه های تاریخی (مطالعه ی موردی: خانه های قاجاری اردبیل). باغ نظر، 19(110)، 35-48.
7. حاتمی نصاری، طیبه، نجفی، آراز و فخار، زرین. 1402. کارکرد هندسه؛ در زیرساخت معماری و نقوش گنبد مسجد امام و مسجد مدرسه چهارباغ. مطالعات هنر اسلامی، 20(50)، 737-755.
8. حبیبی، سید محسن، و اهری، زهرا. 1391. مکت اصفهان زبان طراحی شهری در شهر های کهن. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
9. حیاتی، حامد، و نوری، امیر مسعود. 1402. مقایسۀ تطبیقی تناسبات ایوان در مساجد دورۀ صفویۀ اصفهان. باغ نظر، 20(128)، 13-26.
10. رجایی، عبدالمهدی. 1393. برگ هایی از تاریخ اجتماعی اصفهان معاصر. اصفهان: جهاد دانشگاهی.
11. زارعی، محمد ابراهیم. 1397. معماری ایران: از عصر صفوی تا عصر حاضر. همدان:دانشگاه بوعلی سینا.
12. سمیع آذر، علیرضا. 13۷6. تاریخ تحوالت مدارس در ایران. تهران: سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور.
13. شیرین جانی، سمیه، صمدی فرد، زهرا، و شریفیان، سیدعلی. 1394. بازشناسی مفهوم و عملکرد ایوان در معماری ایرانی با تاکید بر تاثیرگذاری در ساختار معماری. کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
14. عطاریان، کورش، مؤمنی، کورش و مسعودی، زهره. 1394. بررسی تناسبات حیاط مساجد دورۀ صفویه اصفهان. مطالعات تطبیقی هنر، 5 (10) ، 67-81.
15. فرشچی، حمیدرضا، و مجیدی، مرتضی. 1400. بررسی نظام معماری و تناسبات هندسی حیاط مرکزی و جداره های آن در خانه های تاریخی کاشان (مورد مطالعه: ده خانه ی تاریخی دوره ی قاجار شهر کاشان). فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی، 6(2 )، 95-112.
16. کاراحمدی، مهران. 1402. مدارس کهن اصفهان: تکامل تدریجی و شکل گیری فضاهای اصلی مدارس در راستای معماری پایدار در گذر زمان. اصفهان: چشمه آفرینش.
17. محمودی، عبدالله. 1384. بازنگری اهمیت ایوان در خانه های سنتی (با نگاه ویژه به بم) . نشریه هنرهای زیبا، (22)، 53-62.
18. موسوی، فائزه. 1395. چشم اندازی به عدد طلایی فی. نشاء علم. 7 (1)، 59-66.
19. مهدی نژاد، جمال الدین، سیروس صبری، رضا، ابراهیم دماوندی، مجید، و عباس پور، جوانه. 1391. طراحی معماری با تکیه بر تعامل زیبایی و عملکرد در طبیعت. هویت شهر، 6(10)، 59-66.
20. نجفقلی پورکلانتری، نسیم، اعتصام، ایرج، و حبیب، فرح. 1396. بررسی هندسه و تناسبات طلائی در معماری ایران (نمونه مطالعاتی: خانه های سنتی شهر تبریز). مدیریت شهری، 16(46 )، 477-491.
21. هاشمی زرج آباد، حسن، ضیایی نیا، محمد حسن و قربانی، حمیدرضا. 1394. بازخوانی تحلیل اصول هندسی و تناسب طلایی در مدرسه شوکتیه. پژوهش های باستان شناسی ایران، 5(9)، 207-222.
22. Abolvafa Buzjani, Mohammad ibn Mohammad. 1384. Applied gemetry. Tehran: Soroush Publishing.
23. Attarian, Kourosh, Momeni, Kourosh and Masoudi, Zohreh. 2015. The study of Courtyard Proportions in Safavid Mosques of Isfahan. Comparative Art Studies, 5 (10), 67-81.
24. Ayatollahi, Habibullah. 1390. The theoric bases of plastic arts‬. Tehran: Samt Publishing.
25. Farshchi, Hamid Reza, and Majidi, Morteza. 1400. Investigation of The Architectural System and Geometric Proportions of the Central Courtyard and Its Walls in The Historical Houses of Kashan (Case Study: Ten Historical Houses of the Qajar Period in Kashan). Islamic Architecture and Urbanism Culture, 6(2), 95-112. [DOI:10.52547/ciauj.6.2.95]
26. Habibi, Seyed Mohsen, and Ahri, Zahra. 2012. The language of urban design in historic ‭cities: Isfahan school. Tehran: Cultural Research Office.‬‬
27. Hashemi Zaraj Abad, Hassan, Zeyaei Nia, Mohammad Hassan, and Qorbani, Hamid Reza. 2015. Re-reading the Geometric Basics and Golden Ratio of Showkateyeh School. Iranian Archaeological Research, 5(9), 207-222.
28. Hatami Nasari, Tayyebeh, Najafi, Araz and Fakhar, Zarrin. 1402. The function of Geometry in the architectural infrasture and dome designs of Imam and Chahar Bagh School mosques. Islamic Art Studies, 20(50), 737-755.
29. Hayaty, Hamed, and Nouri, Amir Masoud. 1402. Comparative Comparison of Iwan Proportions in Safavid Mosques of Isfahan. Bagh-e-Nazar, 20(128), 13-26.
30. Javadi Nodeh, Mahsa, Shahcheraghi, Azadeh, and Andalib, Alireza. 1401. An Investigation of the Golden Proportions and Geometric Principles Derived from Nature in the Structural Components of the Traditional Houses (Case Study: Qajar Houses in Ardabil). Bagh-e-Nazar, 19(110), 35-48.
31. Karahmadi, Mehran. 1402. Ancient schools of Isfahan: gradual evolution and formation of the main spaces of schools in line with sustainable architecture over time. Isfahan: Cheshmeh Afarinsh.
32. Mahmoudi, Abdullah. 2005. Revisiting the importance of the porch in traditional houses (with a special focus on Bam). Fine Arts Journal, (22), 53-62.
33. Mehdinejad, Jamaleddin, Sirous Sabri, Reza, Ebrahim Damavandi, Majid, and Abbas Pour, Jawaneh. 2012. Architectural design based on the interaction of beauty and function in nature. City Identity, 6(10), 59-66.
34. Mousavi, Faezeh. 2016. Perspective on Golden Ratio (φ). 7 (1), 59-66.
35. Najafgholipour Kalantari, Nasim, Etesam, Iraj, and Habib, Farah. 2017. Check in architectural geometry and proportions of the golden Iran (Case Study: Tabriz traditional houses). Urban Management, 16(46), 477-491
36. Pirnia, Mohammad Karim. 2000. Introduction to Islamic Architecture of Iran. Tehran: Iran University of Science and Technology.
37. Posamentier, A. S. & Lehmann, I. 2012. The glorious golden ratio. Amherst. N.Y: Prometheus Books.
38. Pour Abdollah, Habibollah. 2009. Hidden Wisdoms in Architecture. Tehran: Kalhor.
39. Pour Ahmadi, Mojtaba, Yousefi, Mojtaba, Sohrabi, Mehdi. 2011. The Ratio of Length to Width of Yards and Rooms in Traditional Yazd Houses: A Test for Professor Pirnia's Opinion on the Iranian Golden Rectangle. Fine Arts Journal. 3(47), 69-79.
40. Rajaei, Abdolmehdi. 2014. Pages from the Social History of Contemporary Isfahan. Isfahan: Jihad Daneshgahi.
41. Rezadoost Dezfuli, Raziyeh, Mehrakizadeh, Mohammad, Safar Ali Najar, Behnaz, Bazazzadeh, Hassan, & Mahdavinejad, Mohammadjavad. 2024. Geometric investigation of entrance proportions of houses from the Qajar to the beginning of the early Pahlavi in Dezful City (1789-1979). Frontiers of Architectural Research. 13(2), 57-78. [DOI:10.1016/j.foar.2023.09.007]
42. Sami Azar, Alireza. 2007. History of School Developments in Iran. Tehran: Organization for Renovation and Development of School Equipment.
43. Shirin Jani, Somayeh, Samadifard, Zahra, and Sharifian, Seyed Ali. 2015. Recognizing the concept and function of the porch in Iranian architecture with an emphasis on its impact on the architectural structure. International Conference on Research in Science and Technology.
44. Zarei, Mohammad Ebrahim. 2018. Iranian architecture from safavid period to the present. Hamedan: BuAli Sina University.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb