دوره 13، شماره 2 - ( 3-1404 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanzadeh M, Abdemojiri A. (2025). The Conceptual Framework of Cognitive Propositions in Mosque Architectural. JRIA. 13(2),
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1791-fa.html
حسن زاده محمدامین، عبدمجیری امین. مدل مفهومی گزاره‌های شناختی معماری مسجد پژوهش‌هاي معماري اسلامي 1404; 13 (2)

URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1791-fa.html


1- دانشکده معماری و شهرسازی اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران.
چکیده:   (42 مشاهده)
معماری مسجد، می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل مختلفی مانند فرهنگ، تاریخ، مذهب، جغرافیا، زیست‌بوم، سیاست و اقتصاد باشد؛ لذا، مسجد نمی‌تواند به‌صورت یک ساختمان یکنواخت و انتزاعی در نظر گرفته شود، بلکه باید به‌صورت یک پدیده‌شناختی و تفسیری که حاصل تعامل بین معمار، کاربران و محیط است، مورد بررسی قرار گیرد. ازاین‌رو بررسی و شناخت گزاره‌های مسجد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای معماری، فرهنگی و هویتی مسلمانان در زمینه بررسی و تبیین لایه‌های شناختی حاکم بر آنها ضرورت پیدا می‌کند. این پژوهش؛ از منظر هدف بنیادی و دارای رویکرد ترکیبی و بین‌رشته‌ای است. جامعه آماری این پژوهش، از منابع در دسترس پایگاه‌های اطلاعاتی علمی معتبر در بازه زمانی 2024-1998 در حوزه معماری مسجد بر مبنای نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و جمع‌آوری شدند. برای این منظور، ابتدا نظام معرفتی و مفاهیم متنوع را باتکیه‌بر منابع فلسفی و عرفانی تبیین، سپس با مطالعه و تحلیل گزاره‌های شناختی مسجد مقوله‌ها و عناصری را شناسایی که می‌توانند برای تبیین مضمون معماری مسجد مبتنی بر نظام معرفتی مفید باشند. در این مسیر اطلاعات موردنظر با استفاده از تحلیل مضمون موضوعی آترید استرلینگ جمع‌آوری. پس از تأیید اعتبار کدگذاری‌ها ، مدلی کیفی تدوین شد. در گام دوم در راستای  اعتبارسنجی مدل کیفی و ارائه مدل نهایی پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی و برای بررسی فرضیات به وجود آمده با بهره گیری از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری، پرسشنامه در اختیار 395 نفر از متخصصان و معماران با تجربه بر مبنای نمونه‌گیری تصادفی ساده ، قرار گرفت. از این تعداد، 389 پرسشنامه مورد تحلیل واقع شد. نتایج حاصل از تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که تمامی روابط و مسیرهای ترسیم شده در مدل مفهومی از لحاظ آماری معنادار هستند. لذا می‌توان به این نتیجه رسید که چگونگی تأثیر نظام معرفتی بر معماری مسجد و چگونگی تجلی این تأثیرات در عناصر مختلف حاصل تعامل چندجانبه در لایه‌های مختلف شناختی و درک صحیح آن نیازمند توجه به تمامی این لایه‌ها است. به عبارتی دیگر معماری مسجد فراتر از یک مکان صرفاً عبادی و اجتماعی بلکه به‌عنوان یک پدیده شناختی و تفسیری عمل می‌کند و با استفاده از روش‌های تحلیلی و تطبیقی می‌توان یک الگو یا چارچوبی را برای ارزیابی و طراحی مسجد بر مبنای لایه‌های شناختی ارائه داد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جايگاه حکمت نظری و عملی اسلام در معماری و شهرسازی
دریافت: 1403/9/23 | پذیرش: 1404/1/21 | انتشار: 1404/3/19

فهرست منابع
1. اسدی ‌محمد‌رضا و بدرخانی ‌غلامرضا. (1397). حکمت عملی در فلسفه سینوی؛ جایگاه، مبادی و علل کم‌رنگی آن. حکمت سینوی، 60(22): 27-45.
2. اکبری، ‌امیر و فتاحی معصوم، آمنه سادات. (1398). بازشناسی پدیداری اندیشه‌های عرفانی در معماری مسجد گوهرشاد مشهد. عرفان اسلامی، 59(15): 417-437.
3. الهی، ‌محسن. (1389). الاهیات سیاسی در فلسفه ملاصدرا. اطلاعات حکمت و معرفت، 57(5): 18-24.
4. بنی‌اسدی‌باغمیرانی، مهدی. حسینی، بهشید و شاه‌چراغی، آزاده. (1402). تبیین جایگاه ماده در مراتب ادراکی فضاهای مساجد عصر صفویه، مبتنی ‌بر آرای ملاصدرا، مطالعه موردی: مسجد شیخ لطف‌الله. معماری و شهرسازی آرمان‌شهر، 41(15)، 29-38.
5. بهاری ‌محمد‌رضا. (1393). بینش فلسفی و فهم دین. قبسات، 73(19): 197-223.
6. جامی، عبدالرحمن بن احمد. الدره الفاخره فی تحقیق مذاهب الصوفیه و المتکلمین و الحکماء المتقدمین. الدره الفاخره فی تحقیق مذاهب الصوفیه و المتکلمین و الحکماء المتقدمین. ۱ج. تهران - ایران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران - دانشگاه مک گیل.
7. خسروپناه، عبدالحسین. (1401). حکمت و معماری. 1ج. تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
8. دری علی، طلیسچی غلامرضا، جباران فاطمه. کرانمندی و بیکرانی ساختار فضایی معماری اسلامی ایران در مساجد دوران صفوی (نمونه موردی مسجد شیخ لطف الله و امام اصفهان). پژوهش‌های معماری اسلامی ۱۳۹۷; ۶ (۲) :۳۸-۱۹.
9. دولابی ‌پرستو. (1396). جایگاه مسجد و کانون های فرهنگی در تمدن اسلامی. فقه و حقوق معاصر، 4(3): 69-84.
10. رحیمی شعرباف، غلامحسین. (1392). مفهوم صنعت و فناوری در منابع تمدن اسلامی. 1ج.تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
11. سرابی، ‌مینا؛ بلیلان، ‌لیدا و آجرلو، ‌بهرام. (1399). بازآفرینی ساختار معماری مسجد حسن پادشاه در تبریز (بر اساس منابع تاریخی و بقایای معماری موجود). هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، 81(25): 91-104.
12. سرتیپی پور، ‌محسن. (1379). احکام فقهی و معماری مسجد. مسکن و محیط روستا، 91-92: 6-19.
13. شجاری، مرتضی. سلخی‌خسرقی، صفا و آصفی، مازیار. (1397). مراتب ادراک فضای سیال در مسجد جامع تبریز؛ با نگاهی به مفهوم حرکت در آرا ملاصدرا. حکمت معاصر، 27(9)، 157-176.
14. صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم ۹۷۹-۱۰۵۰ق، و حسن زاده آملی، حسن. ۱۳۸۶. الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الأربعه. 4ج. تهران - ایران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. سازمان چاپ و انتشارات.
15. صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، مؤیدی، محسن. (۱۳۶۱). إیقاظ النائمین. ۱ ج. تهران - ایران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
16. صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، و خامنه‌ای، محمد. (۱۳۷۸). المظاهر الإلهیه فی أسرار العلوم الکمالیه. ۱ ج. تهران - ایران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
17. صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1371)، مفاتیح الغیب، (محمدخواجوی)، تهران، انتشارات مولی.
18. عبادی ‌احمد. (1395). ترسیم الگوی روش‌شناختی مطالعه دینی بر مبنای مفهوم‌شناسی «روی‌آورد»، «روش» و «پارادایم». قبسات، 82(21): 21-48.
19. عناقه، ‌عبدالرحیم؛ محمودیان، ‌حمید و صابری‌زاده، ‌رقیه. (1391). تجلّی عرفان در معماری مسجد. عرفان اسلامی، 33(9): 159-188.
20. غلام‌زاده‌نیکجو، ‌پریسا؛ کوشان، ‌ایوب و امانی، ‌رستم. (1401). وحدت وجود در منظومه‌های امیر خسرو دهلوی در تبیین اصل وحدت و کثرت معماری مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان. مطالعات هنر اسلامی، 48(19): 573-585.
21. فرزندی، ‌عباسعلی؛ روشن‌روان، ‌الله‌بخش و ترکاشوند، ‌سینا. (1397). فرهنگ دفاعی مهدوی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و کارکرد آن در گفتمان سازی جدید اسلامی. انتظار موعود، 63(18): 59-84.
22. فهندژسعدی، محمد سعید. (1399). بازشناسی الگوی معماری مسجد. معماری شناسی، 15(3): 197-204.
23. قلی‌زاده، ‌فائزه و فاروقی، سید محمدرضا. (1400). الگویابی فرم مساجد ایران مبتنی بر تحلیل عوامل تأثیرگذار بر آن. معماری شناسی، 19(4): 117-125.
24. قهرمان، ‌مهدی؛ نوری‌خسروشاهی، ‌پریا و نبوی، ‌سید‌مجید. (1399). بررسی نگرش کریشنامورتی به دانش با تکیه بر آموزه‌های اسلام. پژوهش های علم و دین، 22(11): 159-183.
25. کاظمی، ‌محمد و کلانتری خلیل‌آباد، ‌حسین. (1390). ابزارهای پیام‌رسانی معنوی در معماری مسجد با تأکید بر نقش ایدئولوژی اسلامی. مطالعات شهر ایرانی‌اسلامی، 6(2): 41-46.
26. مدرسی، محمد رضا. ۱۳۸۸. فلسفه اخلاق. ۱ ج. تهران - ایران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. انتشارات سروش.
27. مرادی، ‌حسن. (1390). هنر در نگاه حکمت متعالیه. زیبا شناخت، 22(11): 51-66.
28. مکارم شیرازی، ناصر و جزایری، حمید. (۱۳۹۷). نقش شیعه در گسترش علوم مدیریت و سیاست. کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی. گروه علمی علوم انسانی. ۱ ج. قم - ایران: امام علی بن ابی طالب (علیه السلام).
29. میری، محسن. (1392). معرفت و باور. ۱ ج. تهران - ایران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
30. AKBARI, AMIR., & Fattahi Masoum, Ameneh Sadat. (2019). Phenomenal Recognition of Mystical Thoughts in Architecture of Goharshad Mosque in Mashhad. RELIGION & MYSTICISM, 15(59 ), 417-438. SID. https://sid.ir/paper/191517/en
31. Annagheh, Abdolrahim., Mahmoodian, Hamid., & Saberzade, Roghaye. (2012). MANIFESTATION OF MYSTICISM IN ARCHITECTURE OF MOSQUE. RELIGION & MYSTICISM, 9(33), 159-188. SID. https://sid.ir/paper/191485/en
32. Asadi, Mohamad Reza., & Badrkhani, Gholam Reza. (2019). Practical wisdom According to Avicennian Philosophy; Its Position, Basis and Its diminution. AVICINIAN PHILOSOPHY JOURNAL, 22(60 ), 27-45. SID. https://sid.ir/paper/145652/en
33. Bahari, Mohammad Reza. (2014). Philosophical Insight and Understanding of Religion. Qabasat, 73(19): 197-223.
34. Dolabi, Parastoo. (2017). The Position of Mosque and Cultural Centers in Islamic Civilization. Modern Jurisprudence and Law, 4(3): 69-84.
35. Dorri, Ali., & Talischi, Gholamreza. (2018). Bounded and boundlessness of the Islamic architecture spatial structure in Safavid era mosques (Case Study: Sheikh Lotfollah and Imam Mosque of Isfahan). JOURNAL OF RESEARCHES IN ISLAMIC ARCHITECTURE, 6(2 (19) ), 19-40. SID. https://sid.ir/paper/248328/en
36. Ebadi, Ahmad. (2016). Designing a Methodological Model for Religious Studies Based on the Conceptualization of "Approach," "Method," and "Paradigm." Qabasat, 82(21): 21-48.
37. Elahi, Mohsen. (2010). "Political Theology in Mulla Sadra's Philosophy." Journal of Wisdom and Knowledge, 57(5): 18-24.
38. Fahandezh Saadi, Mohammad Saeed. (2020). Recognition of Mosque Architectural Pattern. Memari Shenasi [Architectural Studies], 15(3): 197-204.
39. Fajariyah, L. (2021). Quranic values on the jamik mosque architecture in sumenep [Article]. Journal of Islamic Architecture, 6(3), 187-195. [DOI:10.18860/jia.v6i3.9921]
40. Farzandi, Abbas Ali., Roshanravan, Allahbakhsh., & Torkashvand, Sina. (2018). Mahdavi Defense Culture (may Allah hasten his noble appearance) and its Function in the New Islamic Discourse Construction. Entezar-e Moud, 63(18): 59-84.
41. Fekry, M., Mohamed, M. A., Visvizi, A., Ibrahim, A., & Ghamri, L. F. (2023). Mosque Architecture: a transdisciplinary debate. Springer. [DOI:10.1007/978-3-031-24751-4]
42. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. [DOI:10.2307/3150980]
43. Gaber, T. (2016). The Transnational Mosque: Architecture and Historical Memory in the Contemporary Middle East By Kishwar Rizvi (Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2015. 253 pages.). American Journal of Islam and Society, 33(4), 112-116. [DOI:10.35632/ajis.v33i4.942]
44. Ghahraman, Mehdi., Nouri Khosroshahi, Parya ., & Nabavi, Seyed Majid. (2020). Examining Krishnamurti's Approach to Knowledge Based on Islamic Teachings. Science and Religion Research, 22(11): 159-183.
45. Gholam, D.E., Fekry, M. (2023). Urbanism of the Neighborhood Mosque. In: Fekry, M., Mohamed, M.A., Visvizi, A., Ibrahim, A., Ghamri, L.F. (eds) Mosque Architecture: A Transdisciplinary Debate. Advances in Science, Technology & Innovation. Springer, Cham [DOI:10.1007/978-3-031-24751-4_16]
46. Gholamzadeh Nikjou, Parisa., Koushan, Ayoub., & Amani, Rostam. (2022). The unity of the existence of the system, this is Amir Khusraw Dehlavi, the role of explaining the origin of the unity and the multiplication of the architecture of the mosque of Sheikh Lotfollah Isfahan. Islamic Art Studies, 48(19): 573-585.
47. Gholizadeh, Faezeh., & Faroughi, Seyed Mohammad Reza. (2021). Pattern Finding of Iranian Mosque Forms Based on Analysis of Influencing Factors. Memari Shenasi [Architectural Studies], 19(4): 117-125.
48. Ghouchani, M., & Taji, M. (2021). Promoting spirituality in the architectural thought of the mosque: A sense of place approach [Article]. Journal of Islamic Architecture, 6(3), 151-159. https://doi.org/10.18860/jia.v6i3.10303 [DOI:10.18860/JIA.V6I3.10303]
49. Haerdy, R. S. M., & Kusuma, H. E. (2022). The relationship between mosque characteristics, activities, and perceptions of spiritual values. Journal of Islamic Architecture, 7(1), 19-27. [DOI:10.18860/jia.v7i1.13083]
50. Hair, J. F., Hollingsworth, C. L., Randolph, A. B., and Chong, A. Y. L (2017). An Updated and Expanded Assessment of PLS-SEM in Information Systems Research. Industrial Management & Data Systems, 117(3): 442-458. [DOI:10.1108/IMDS-04-2016-0130]
51. Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2022). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) (3 ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. [DOI:10.1007/978-3-030-80519-7]
52. Hair, J.P., Black, J.P., Babin, J.P., & Anderson, R.E. (2019). Multivariate Data Analysis, Eighth Edition. Harlow:Cengage Learning.
53. Hamdani, A. M., Suprapti, A., & Rukayah, S. (2022). ARCHITECTURE OF THE KAJORAN CULTURAL HERITAGE MOSQUE COMPLEX AND COMMUNITY LIFE SURROUNDING [Article]. Journal of Islamic Architecture, 7(2), 270-278. [DOI:10.18860/jia.v7i2.16525]
54. Hodzic, A. A. (2023). MOSQUE ARCHITECTURE FOR THE BOSNIAK COMMUNITY IN EUROPE: CHALLENGES OF MODERNITY [Article]. Journal of Engineering Research (Kuwait).
55. Ibrahim, A., Ali, H. H., & Alqarra, W. (2020). The effect of installed photovoltaic panels on the aesthetic perception and evaluation of the mosque architectural form in Jordan [Article]. Open House International, 45(4), 449-463. [DOI:10.1108/OHI-07-2020-0085]
56. Idham, N. C., & Numan, I. (2020). Megadome evolution in the ottoman's mosques; the links [Article]. Journal of Design and Built Environment, 20(3), 52-70. [DOI:10.22452/jdbe.vol20no3.4]
57. Jami, Abdulrahman bin Ahmad. "Al-Durrah Al-Fakhirah fi Tahqiq Madhahib Al-Sufiyah wa Al-Mutakallimin wa Al-Hukama Al-Mutaqaddimin" [The Precious Pearl in the Investigation of the Doctrines of Sufis, Theologians, and Ancient Philosophers]. Volume 1. Tehran, Iran: Institute of Islamic Studies, University of Tehran - McGill University.
58. Kazemi, Mohammad., & Kalantari Khalilabad, Hossein. (2011). Spiritual Messaging Tools in Mosque Architecture with Emphasis on the Role of Islamic Ideology. Iranian-Islamic City Studies, 6(2): 41-46.
59. Khalifa, H. E. M. A. (2023). SPIRITUAL SENSORY THEORY AND BODILY EXPERIENCES KEYS FOR SUCCESSFUL MOSQUE DESIGN [Article]. New Design Ideas, 7(2), 243-264.
60. Levine, L.A. Frommer'sturkey: From the Blue Mosque to the Blue Lagoon. Wiley, 2004.
61. Mahdi Baniasadi Baghmirani, Seyyed Behshid Hosseini .,& Azadeh Shahcheraghi, (2023). Explanation of Matter Importance in Perceptual Hierarchies of Safavid Era Mosques' Spaces based on the Mulla Sadra's Views; Case Study: Sheikh Lotfollah Mosque, Journal of Architect, Urban Design & Urban Planning, 15(41), 29-38. magiran.com/p2561482
62. Makarem Shirazi, Naser., Jazayeri, Hamid. International Congress on the Role of Shia in the Emergence and Development of Islamic Sciences. Humanities Scientific Group. (2018). The Role of Shia in the Development of Management and Political Sciences. Vol. 1. Qom - Iran: Imam Ali ibn Abi Talib) [Publications].
63. Mawani, R. (2019). Beyond the mosque: Diverse Spaces of Muslim Worship. Bloomsbury Publishing. [DOI:10.5040/9781788318174]
64. Miri, Mohsen. (2013). Knowledge and Belief. Vol. 1. Tehran - Iran: Institute for Humanities and Cultural Studies.
65. Modarresi, Mohammad Reza. (2009). Philosophy of Ethics. Vol. 1. Tehran - Iran: Islamic Republic of Iran. Soroush Publications.
66. Mohamed, D.H.E.I.L. (2023). The Impact of Revival of Traditional Lighting Techniques in Modern and Contemporary Mosque Design. In: Fekry, M., Mohamed, M.A., Visvizi, A., Ibrahim, A., Ghamri, L.F. (eds) Mosque Architecture: A Transdisciplinary Debate. Advances in Science, Technology & Innovation. Springer, Cham.
67. Moradi, Hassan. (2011). Art from the Perspective of Transcendent Wisdom. Ziba Shenakht, 22(11): 51-66.
68. Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.
69. Rahimi sherbaf, Gholamhossein. (2013). The Concept of Industry and Technology in Islamic Civilization Sources. Vol. 1. Tehran: Tarbiat Modares University.
70. Sadr al-Din Shirazi, Muhammad ibn Ibrahim (979-1050 AH) ., Hassanzadeh Amoli, Hassan. (2007). Al-Hikmat al-Muta'aliyah fi al-Asfar al-'Aqliyyah al-Arba'ah [The Transcendent Wisdom in the Four Intellectual Journeys]. Vol. 4. Tehran, Iran: Ministry of Culture and Islamic Guidance. Printing and Publishing Organization.
71. Sadr al-Din Shirazi, Muhammad ibn Ibrahim., Khamenei, Mohammad. (1999). Al-Mazahir al-Ilahiyyah fi Asrar al-Ulum al-Kamaliyyah. Vol. 1. Tehran, Iran: Sadra Islamic Philosophy Foundation.
72. Sadr al-Din Shirazi, Muhammad ibn Ibrahim., Moayedi, Mohsen. (1982). Iqaz al-Na'imin. Vol. 1. Tehran, Iran: Institute for Cultural Studies and Research. Islamic Society of Wisdom and Philosophy of Iran.
73. Sadr al-Din Shirazi, Muhammad ibn Ibrahim, (1992), Mafatih al-Ghayb, (Muhammad Khajavi), Tehran, Mola Publications.
74. Samir, H., Amir, G., Hamza, J., Alshoaibi, L. (2023). Pattern and Form Language as Constituents of the Mosque Architecture. In: Fekry, M., Mohamed, M.A., Visvizi, A., Ibrahim, A., Ghamri, L.F. (eds) Mosque Architecture: A Transdisciplinary Debate. Advances in Science, Technology & Innovation. Springer, Cham. [DOI:10.1007/978-3-031-24751-4_17]
75. Sarabi, Mina., Balilan, Lida., & Ajorloo, Bahram. (2020). An Architectural Recreation of the Hasan Padishah Mosque, Tabriz, Iran ( Drawing on Historical Records and the Extant Architectural Remains). MEMARI-VA-SHAHRSAZI (HONAR-HA-YE-ZIBA ), 25(1 ), 91-104. SID. https://sid.ir/paper/985810/en
76. Sartipipour, Mohsen. (2000). Jurisprudential Rulings and Mosque Architecture. Rural Housing and Environment, 91-92: 6-19.
77. Shajari, Morteza., Salkhi Khasraghi, Safa., & Asefi, Maziar. (2019). Levels of fluid space perception in TabrizJame mosque; Through the concept of Movement in MullaSadra's votes. HEKMAT-E MO'ASER (CONTEMPORARY WISDOM), 9(2 ), 19-38. SID. https://sid.ir/paper/220702/en
78. Supriyadi, S., Widiyastuti, E., Prameswari, N. S., & Swasty, W. (2023). Pragmatic-Semantic Analysis of the Demak Great Mosque and Acculturation of the Surrounding Communities [Article]. ISVS e-journal, 10(5), 262-282.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش های معماری اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb