دوره 13، شماره 2 - ( 3-1404 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Loghmani N. (2025). Comparative analysis of the form and function of open and semi-open spaces of historical schools in the desert and central regions of Iran(attributed to the Ilkhanid to Qajar dynasties). JRIA. 13(2),
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1746-fa.html
لقمانی نرگس. تحلیل مقایسه‌ای فرم و عملکرد فضاهای باز و نیمه‌باز مدارس تاریخی مناطق کویری و مرکزی ایران(منسب به دوره ایلخانی تا قاجار) پژوهش‌هاي معماري اسلامي 1404; 13 (2)

URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1746-fa.html


گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران.
چکیده:   (46 مشاهده)
در معماری مدارس ایران، گستره‌­ی فرم و عملکرد عرصه­‌ای است برای دسته‌­بندی ویژگی­‌های فضاهای باز و نیمه‌­باز که شباهت­‌ها و تفاوت­‌های آن را آشکار می­‌سازد. این گستره، تاکنون برای یک مطالعه­‌ی مقایسه­‌ای جهت دسته­‌بندی ویژگی­‌های فضاهای باز و نیمه­‌باز در معماری مدارس ایران به کار بسته نشده‌­است. هدف این پژوهش پاسخ به دو سوال است. الگوی چینش فضاهای باز و نیمه­‌باز در مدارس تاریخی مناطق کویری  و مرکزی ایران چگونه است؟ و چه عواملی بیشترین تأثیر را در ایجاد تفاوت­‌ها و شباهت­‌ها در فرم مدارس این مناطق داشته‌­است؟ در این راستا از میان مدارس تاریخی پابرجای این مناطق، نه نمونه­ به صورت هدفمند گزینش شدند. در آخر الگوهای رایج در طراحی فضاهای باز و نیمه‌­باز بر اساس روش تحقیق مقایسه­‌ای و به صورت تحلیلی-توصیفی بازشناسی شدند. داده­‌های این پژوهش، به شیوه میدانی، مطالعات کتابخانه‌­ای و اسناد میراث فرهنگی بدست آمده­‌اند. نتایج نشان داد در برخی شهرها همچون یزد و کاشان به علت استفاده از گودال­‌باغچه الگوها شباهت بیشتری دارند. همچنین مسئله‌­ی کارکرد و اضافه شدن کاربری­‌های جدید به مدارس، فضاهای باز به صورت متعدد ظاهر شدند. در نهایت مسئله‌­ی کارکرد، بیشترین سهم را در ایجاد تفاوت­‌ها داشته­‌است در مقابل، اقلیم و هندسه به ویژه در بخش تناسبات(نسبت­‌های زرین ایرانی)، در ایجاد شباهت­‌ها تأثیرگذار بوده‌­اند
     

فهرست منابع
1. احمدی، فرهاد. ۱۳۸۴. شهر- خانه حیاط مرکزی(شهر- خانه‌ی پایدار، شهر_ خانه‌ی آیینی). مجله صفه، شماره۴۱.
2. اردلان، نادر، بختیار، لاله. 1382. حس وحدت. (حمید شاهرخ، مترجم)، تهران: نشر خاک.
3. الماسی، علی محمد. ۱۳۷۱. تاریخ آموزش و پرورش اسلام و تهران. تهران: نشر دانش امروز.
4. امیدواری، سمیه، حمزه‌نژاد، مهدی، امیدواری، الهام. 1400. گونه شناسی عناصر فضایی نیمه‌باز در معماری اسلامی، مطالعه موردی: خانه‌های یزد(دوره قاجار) و خانه‌های دمشق(دوره عثمانی)، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شماره 42.
5. بانی مسعود، امیر. ۱۳۸۸. معماری معاصر ایران. تهران: نشر هنر معماری قرن.
6. پیرفون، مایس. 1393. نگاهی به مبانی معماری از فرم تا مکان همراه با تحلیل و قیاس با مبانی معماری ایران. مترجم: سیمون آیوازیان. تهران: دانشگاه تهران.
7. پورجعفر، محمدرضا، رفیعیان، محسن. 1400. بررسی شکل و فرم کلی شهر یزد، مجله‌ی گفتمان طراحی شهری، دوره دوم، شماره1، 1-25.
8. پیرنیا، محمد کریم. ۱۳۷۸. معماری ایرانی. تألیف معماریان، تهران: گنجینه چاپ.
9. جوادی، آسیه. 1363. معماری ایران به قلم 33 پژوهشگر. تهران: نشر مجدد.
10. حاجی قاسمی، کامبیز. ۱۳۷۹. گنجنامه مدارس. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
11. حسینی، سیدعلی اکبر. ۱۳۷۲. سیری اجمالی در تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی. نشر فرهنگ اسلامی.
12. حسینی علمداری، آرش، موسوی، احسان، کرامتی شیخ الاسلامی، حمید، سعادتمند، مریم. 1396، 14(53).
13. حیدری، علی‌اکبر، مطلبی، قاسم و نگین تاجی، فروغ. 1393. تحلیل بعد کالبدی حس تعلق به مکان در خانه‌های سنتی و مجتمع‌های مسکونی امروزی. مجله هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی (59)، 75-86.
14. حمزه‌نژاد، مهدی، دشتی، مینا. 1395. بررسی خانه‌های سنتی ایرانی از منظر پدیدارشناسان و سنت گرایان معنوی، نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی.۶ (۲) :۲۴-۳۵.
15. خدابخشی، سحر.، فروتن، محمدرضا و سمیعی، امیر. 1394. . بررسی سیر تحول فضای معماری مدارس براساس ارزیابی نقش نظام آموزشی حاکم بر آن‌ها (نمونه موردی:مدرسه سپهساالر،دارالفنون و دبیرستان البرز). فصلنامه باغ نظر، 12(37).
16. خزایی، محمد. ۱۳۸۸. ساختار و نقش مایه‌های مدارس دوره تیموری در خطه خراسان. فصلنامه مطالعات هنر اسلامی.
17. درانی، کمال. 1376. تاریخ آموزش و پرورش ایران قبل و بعد از اسلام. تهران: نشر سمت.
18. دی.کی.چینگ، فرانسیس. 1378. معماری فرم، فضا و نظم. ترجمه زهره قراگزلو. تهران: دانشگاه تهران.
19. ذوقی توتکابنی، مهرنوش، ارمغان, مریم، متین، مهرداد. (1401). تحلیل و بررسی متن آثار شاخص معماری معاصر ایران بر اساس خوانش دلوز از فرم (از سال 1385 تاکنون). نشریه علمی اندیشه معماری(11)6، 149-176.
20. راهیل‌قوامی، فاطمه. (1386). فرم و محتوا در دنیای افلاطون مجله خیال(21-22) :118-163.
21. رضائی نیا، عباسعلی. ۱۳۹۶. صورت ایوان در معماری ایرانی، از آغاز تا سده‌های نخستین اسلامی. مطالعات معماری ایرانی، شماره۱۱، صص۱۲۵-۱۴۴.
22. رفیعی سرشکی، بیژن، رفیع‌زاده، ندا، رنجبرکرمانی، علی محمد. ۱۳۸۲. فرهنگ مهرازی(معماری) ایران. تهران: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.
23. سلطان زاده، حسین. ۱۳۶۴. تاریخ مدارس ایران. انتشارات آگاه.
24. سلطان‌زاده، حسین. 1390. نقش جغرافیا در شکل‌گیری انواع حیاط در خانه‌های سنتی ایران، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 43(1)، 69-86.
25. شاطریان، رضا. 1390. تحلیل معماری مساجد ایران، نوپردازان، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، تهران.
26. صافیان اصفهانی، محمدرضا. ۱۳۹۶. دانش‌نامه‌ی مکتب معماری اصفهان. اصفهان: پدرام.
27. صدری‌کیا، سمیه، بمانیان، محمدرضا، انصاری، مجتبی. 1400. بررسی و تبیین چگونگی تأثیر ساماندهی فضایی بر شکل گیری الگوهای معماری مسجد مدرسه های دوره قاجار در تبریز، هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، 26(2).
28. صفا، ذبیح‌الله. 1388. تاریخ ادبیات ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
29. صوفی، علی‌رضا، دشتکی‌نیا، فرهاد. ۱۳۹۲. مسجد و نظام آموزشی سنتی و جدید در دوره‌ی قاجار، نشریه مطالعات تاریخ اسلام. سال پنجم، شماره۱۸، صص۶۹-۹۱
30. صیاد، امیرحسین, غریب‌پور, افرا, دلشاد سیاه‌کلی, مهسا. (1398). فضامندی و بدن‌آگاهی: بازخوانش مفهوم فضا در تجربۀ معماری (نمونۀ موردی: موزۀ هنرهای معاصر تهران). باغ نظر, 16(75), 71-82
31. ضرغامی، اسماعیل، بهروز، سیدمحمد.1394. نقش و مفهوم «فضا» در بازآفرینی نظریه معماری و علوم اجتماعی، نشریه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، شماره2، صص 81-99.
32. طاهرسیما، سارا، ایرانی بهبهانی، هما و بذرافکن، کاوه. 1394. . تبیین نقش آموزشی فضای باز در مدارس ایران با مطالعه تطبیقی مدارس سنتی تا معاصر (نمونه‌های موردی : مدرسه چهارباغ، دارالفنون و البرز). فصلنامه پژوهش‌های معماری اسلامی، 3(6).
33. طایفه، احسان، حجت، عیسی، انصاری، حمید‌رضا. (1400). تعریف و تدوین دستگاه واکاوی فرم معماری مبتنی بر تحلیل و بازاندیشی دستگاه نقد. مطالعات معماری ایران, 4(8), 73-88.
34. عالمی، بابک، مجیدی، مرتضی. (1401). ارزیابی تأثیر مؤلفه‌های شکل‌دهنده فرم بر وجوه آن به منظور دستیابی به فرم معماری مطلوب، مورد مطالعاتی: ساختمان سازمان میراث فرهنگی. معماری و شهرسازی آرمان شهر. (40)15، 129-147.
35. علاقمند، سپیده، صالحی، سعید، مظفر، فرهنگ. 1396، 14مجله‌ی باغ نظر، (49)، صص20-5.
36. علی‌احمدی، عباس، جاوری، محسن. 1393. مجله‌ی مطالعات معماری ایران، 3(5).
37. عمرانی دوست، شیوا، عبدمجیری، امین.1400. بررسی سیر تحول مفهوم ورودی در مدارس ایران (پژوهشی بر مبنای مطالعه پنج مدرسه شاخص)، پژوهشنامه خراسان بزرگ، 11(42).
38. فلاح‌فر، سعید. ۱۳۸۸. فرهنگ واژه‌های معماری سنتی ایران. تهران: کاوش‌پرداز.
39. گودرزی سروش، محمدمهدی، امین‌زاده گوهرریزی، بهناز، نقی‌زاده، محمد. ۱۳۹۱. تجلی اندیشه اسلامی در شهر با حضور مدرسه در محله. شهر ایرانی اسلامی، ۹۹-۱۰۸.
40. لقمانی، نرگس، ولی‌بیگ، نیما، مظاهریان، حامد. 1402. تحلیل پلان مدارس تاریخی شهر اصفهان منتسب به قرن هشت تا چهارده هجری شمسی برپایه‌ی کارکرد، پژوهش‌های معماری اسلامی، 11(4).
41. متدین، حشمت‌الله، آهنگری، محبوبه. 1395. بازاندیشی در کفیت ارتباط مدرسه و شهر برپایه‌ی تحلیل اجتماع‌پذیری مدارس دوره تیموری تا ابتدای قرن چهاردهم، هنرهای زیبا، 21(4).
42. محمودی، عبدالله. 1384. بازنگری اهمیت ایوان در خانه‌های سنتی(با نگاه ویژه به بم)، نشریه هنرهای زیبا، شماره 22، 53-62.
43. مدقالچی، لیلا، نژاد ابراهیمی، احد، رحمانی، سارا. 1399. آموزه‌های برگرفته از تحلیل مولفه‌های کالبدی بازار تبریز (مجموعه ی سرای امیر)، معماری شناسی، نشریه اختصاصی معماری و شهرسازی ایران، سال سوم، شماره 17، 28-39.
44. ملازاده، کاظم، محمدی، مریم. ۱۳۸۱. مدارس و بناهای مذهبی. چاپ اول، موسسه چاپ سوره.
45. مهدوی نژاد، محمدجواد. 1391. گونه‌شناسی مسجد-مدرسه‌های دوره قاجار، مطالعات شهر ایرانی اسلامی، (11)، 5-15.
46. موسویان، محمدرضا. ۱۳۸۵. اصول و مبانی در معماری و شهرسازی. تهران: آذرخش.
47. نظیف، حسن. ۱۳۹۲. پایداری اندام‌های معماری ایرانی در گذر از دوران اسلامی. مجله‌ی علمی-پژوهشی باغ نظر، شماره۲۴، صص۶۸-۵۷.
48. نیستانی، جواد، اکبری، زینب. 1394. مطالعه شباهت ها و تفاوت های موجود در عناصر فضایی-کارکردی مدارس علوم دینی تهران عهد قاجار، آرمانشهر، 8(15).
49. وثیق، بهزاد، قدردان قراملکی، رضا. 1395. مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مدارس اسلامی (مقایسه‌ی تطبیقی مدارس سلجوقی و صفوی)، پژوهش‌های معماری اسلامی، ۴ (۳) :۴۰-۵۶.
50. هوشیاری، محمدمهدی، پورنادری، حسین، فرشته نژاد، سیدمرتضی. 1392. گونه شناسی مسجد- مدرسه در معماری اسلامی ایران، بررسی چگونگی ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی، مطالعات معماری ایران، دوره2، شماره3، صص 37-54.
51. هیلن‌براند، رابرت. ۱۳۸۰. معماری اسلامی. ترجمه: باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، تهران: انتشارات روزنه.
52. 1 Ahmadi, F. (2005). City- Central Yard House (City- Sustainable Home, City_Residential House). Sofeh Journal. (in Persian)
53. Alaghmand, S., Salehi, S., Mozaffar, F. (2017). A Comparative Study of Architecture and Content of Iran's Schools from the Traditional Era to the Modern Era. Bagh-e Nazar Journal, 14 (49), 5-155. (in Persian)
54. Alemi, Babak, Majidi, Morteza. (2022). Evaluating the Components Constituting Form and their Effects on Form Features to Achieve a Desirable Architectural Form; Case Study: Cultural Heritage Organization Building. Armanshahr Architecture & Urban Development, 15(40), 129-147. (in Persian)
55. Ali Ahmadi, A., Javeri, M. (2014). Jafarabad School, an Unknown Monument of the Safavid Era, Iranian Architectural Studies Journal, 3(5), 131-150. (in Persian)
56. Almasi, AM. (1992). History of Islam and Tehran Education. Danesh Emrooz Publication. (in Persian)
57. Ardalan, Nader, Bakhtiar, Laleh. (2003). Sense of Unity, (Hamid Shahrokh, translator), Tehran: Khak Publishing House. (in Persian)
58. Asadi, L., Majidi, H. (2015). Typology of School-Mosque in Ilkhani, Timurid, Safavid and Qajar Eras, International Journal of Science, Technology and Society, 3(2-1), 143-14. [DOI:10.11648/j.ijsts.s.2015030201.37]
59. Asadi, L., Majidi, H. (2015). Typology of School-Mosque in Ilkhani, Timurid, Safavid and Qajar Eras, International Journal of Science, Technology and Society, 3(2-1), 143-14. [DOI:10.11648/j.ijsts.s.2015030201.37]
60. Bani Massoud, A. (2009). Iranian Contemporary Architecture. Century of Architectural Art Publishing. (in Persian)
61. D.K. Ching, Francis. (1999). The Architecture of Form, Space and Order. Translated by Zohreh Qaragazloo. Tehran: University of Tehran.
62. Durrani, K. (1997). History of Iran's Education before and after Islam, Samt Publishing. (in Persian)
63. Falahfar, S. (2010). A Dictionary of Traditional Iranian Architecture Words. Kavosh Pardaz. (in Persian)
64. Goodarzi Soroush, M. M., Aminzadeh Goharrizi, B., Naqizadeh, M. (2012). The manifestation of Islamic thought in the city by the presence of school in the neighborhood. Islamic Iranian City Journal. 7, 99-108. (in Persian)
65. Haji Ghasemi, C. (2000). Ganjnameh schools. Organization of Cultural Heritage of the country. (in Persian)
66. Hamzenejad, M., Dashti, M. (2016). Iranian Traditional Houses from the perspective of phenomenologists and moral traditionalists. Naqshejahan Journals. 6 (2), 24-35. (in Persian)
67. Heidari, Ali Akbar, Motalebi, Ghasem, Negintaji, Forough. ( 2014). Analysis of the Physical Sense of Place in the Traditional Houses and Modern Residential Apartments, Journal of Fine Arts: Architecture and Urban Planning, Volume 19, Issue 3. (in Persian)
68. Hillenbrand, R. (2001). Islamic Architecture. Roozane Publications. (in Persian)
69. Honarfar, LA. (1955). Ganjineh of Isfahan's historical works. Saghafi bookstore. (in Persian).
70. Hooshyari, Mahdi, Pournaderi Hossein, Fereshteh Nejad,Morteza. (2022). Typology of Masjid-Madrasa in the Islamic Architecture of Iran, Investigating the Correlation between Educational and Devotional Spaces, Journal of Iranian Architecture Studies, 2(3), 37-54. . (in Persian)
71. Hosseini Alamdari, A., Mousavi, E., Keramati Sheikholeslami, H., Saadatmand, M. (2017). The Typology of the Mosque-Schools of Iran Based on the Method of Access. Bagh-e Nazar Journal, 14(53), 57-68. (in Persian)
72. Hosseini, SAK. (1993). A Brief History of Islamic Education. Islamic Culture Publication. (in Persian)
73. Javadi, Asiyeh (1984). Iranian Architecture by 33 Researchers, Tehran: Republished. (in Persian)
74. Khazaei, M. (2009). Structure and Role of Subjects of Timurid Schools in the Khorasan Territory. Islamic Art Studies Journal, 59-78. (in Persian)
75. Khodabakhshi, S., Foroutan, M., Samiei, A. (2016). The Evolution of Space in Schools Architecture Based on the Role of Their Governing Educational system (Case Study: Sepahsalar School, Darolfunoon, and Alborz High school). Bagh-e Nazar Journal, 12(37), 61-74. (in Persian).
76. Loghmani, N., ValiBeig, N., mazaherian, H.(2023). The Analysis of Isfahan Historical Schools Plan ( in Attributed to the 8th to 14th Centuries SH) based on Spaces. JRIA 2023; 11 (4). (in Persian) [DOI:10.61186/jria.11.4.1]
77. Long, Jon, Charles Burnette, Walte Moleski, and David Vachon. (1974). Designing For Human Behaivor Architecture And The Behavioral Science. Stroudsburg, Pennsylvania: Dowden, Hutchinson& Ross.
78. Long, Jon, Charles Burnette, Walte Moleski, and David Vachon. (1974). Designing For Human Behaivor Architecture And The Behavioral Science. Stroudsburg, Pennsylvania: Dowden, Hutchinson& Ross.
79. Madqalchi, Leila, Nejad Ebrahimi, Ahad, Rahmani, Sara. (2019). Lessons from the Analysis of Physical Components of Tabriz Bazaar (Saraye Amir Collection), Mehrishtehni, Specialized Journal of Iranian Architecture and Urban Planning, Year 3, Issue 17, 28-39. (in Persian)
80. Mahdavinejad, mohammad javd. (2012). Typology of mosque-schools of the Qajar era. Islamic Iranian city studies(11), 5-15. (in Persian)
81. Mahmoudi, Abdollah. 2005 Revisiting the importance of the porch in traditional houses (with a special focus on Bam), Volume 22. (in Persian)
82. Molazadeh, K., Mohammadi, M. (2002). School of Religions. First Edition. Sureh Printing Institute. (in Persian)
83. Motedayen, HA., Ahangari, M. (2017). Rethinking in the connection between school and city according to school sociability analysis in Timurid era till early fourteenth century in Iran. Honar-Ha-Ye-Ziba Journal, 21(4), 75-86. (in Persian)
84. Mousavian, MR. (2006). Principles and Bases of Architecture and Urban Planning. Azarakhsh. (in Persian)
85. Nabavi, F., Ahmad, Y. (2016). Is There Any Geometrical Golden Ratio In Tradtional Iraniant. International Journal of Architectural Research. 10(1), 143-154. [DOI:10.26687/archnet-ijar.v10i1.744]
86. Nabavi, F., Ahmad, Y. (2016). Is There Any Geometrical Golden Ratio In Tradtional Iraniant. International Journal of Architectural Research. 10(1), 143-154. [DOI:10.26687/archnet-ijar.v10i1.744]
87. Nazif, H. (2013). Persistence of Iranian Architectural Organs in the Transition to the Islamic Era. Bagh Nazar Journal , 24, 57-68. (in Persian)
88. Neyestani, J., Akbari, Z. (2016). Similarities and Differences in the Spatial-functional Elements of Tehran's Seminaries in Qajar Era. Armanshahr journal, 15(8), 145-155. (in Persian)
89. Omidvari, Somayeh, Hamzenejad, Mahdi, omidvari, Elham. (2021). An Analysis of the Typology of Semi-Open Spatial Elements in Islamic Houses (A Comparative study of Yazd houses (Qajar period) and Damascus houses (Ottoman period), Iranian Islamic city studies Journal, Issue 42 Vol. 11. (in Persian)
90. Omrani Doost, SH., Abdemojiri, A. (2022). Investigating the evolution of the concept of input in Iranian schools( Research based on the study of five flagship schools). Great Khorasan Journal, 12 (42), 49-62. (in Persian)
91. Pierre Von, Meiss. (2014). A look at the fundamentals of architecture from form to place, with analysis and comparison with the fundamentals of Iranian architecture, Tehran University Press. (in Persian)
92. Pirnia, MK. (2011). Iranian Architecture. Compilation of Architects, First Edition. (in Persian)
93. Pourjafar, MR. (2021). Analyzing Shape and Form of Yazd City, Urban Design Discourse Journal , Volume 2, Number 1. (in Persian)
94. Rafie Sereshki, B., Rafiezadeh, N., Ranjbar Kermani, A. (2004). Farhang Mehrazi (Architecture) of Iran. Building and Housing Research Center. (in Persian)
95. Rahil Qawami, Fatemeh. (1386). Form and content in Plato's world, Khiyal magazine (21-22): 118-163. (in Persian)
96. Rezaei Nia, AA (2017). Balcony Face in Iranian Architecture, From the Early Islamic Centuries. ranian Architectural Studies Journal, 6(11), 125-144. (in Persian)
97. Sadrykia, S., bemanian, MR., ansari, M. (2022). An Investigation and Explanation of Space Organization Effect on the Creation of Architectural Patterns of Qajar Era Mosque - Schools in Tabriz . Honar-Ha-Ye-Ziba Journal, 26 (2), 50-39. (in Persian)
98. Safa, Z. (1959). History of Iranian Literature. ghoghnoos Publishing. (in Persian).
99. Safian Esfahani, M. R. (2017). Encyclopedia of Isfahan School of Architecture. Pedram, Esfahan. (in Persian)
100. Sayyad, Amirhossein, Gharibpour, Afra, Delshad Siyahkali, Mahsa. (2019). Spaciousness and body awareness: rereading the concept of space in architectural experience Case study: Tehran Museum of Contemporary Art. The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar, 16(75), 71-82. . (in Persian)
101. Shaterian, R. (2011). Architectural Analysis of Iranian Mosques, Nourpardazan. School Renovation and Equipping Organization. (in Persian)
102. Shokouhian, M., Soflaee, F. (2007, September). Environmental effect of courtyard in sustainable architecture of Iran. 2nd PALENC Conference and 28th AIVC Conference on Building Low Energy Cooling and Advanced Ventilation Technologies in the 21st Century,At: Crete island, Greece.
103. Shokouhian, M., Soflaee, F. (2007, September). Environmental effect of courtyard in sustainable architecture of Iran. 2nd PALENC Conference and 28th AIVC Conference on Building Low Energy Cooling and Advanced Ventilation Technologies in the 21st Century,At: Crete island, Greece.
104. Sultanzadeh, H. (1985). History of Iranian Schools. First Edition, Agah Publications. (in Persian)
105. Sultanzadeh, H. (2011). The role of geography in the formation of courtyards in traditional Iranian houses. Human Geography Research Journal. 43(75). (in Persian)
106. Tahersima, S., Irani Behbahani, H., Bazrafkan, K. (2015). Determining of educational role of Iranian school open spaces Regarding the comparative investigation on traditional vs contemporary school (case studies: Chaharbagh, Darlolfonoun and Alborz schools). Researches in Islamic ArchitectureJournal, 3(1), 55-67. (in Persian)
107. Tayefeh, Ehsan, Hodjat, Esa, Ansari, Hamid Reza. (2022). Definition and Establishment of an Analytical Model for Architectural Form based on Assessment and Rethinking of the Criticism Framework. Journal of Iranian Architecture Studies, 4(8), 73-88. (in Persian)
108. Vasiq, B., Gharamaleki, RG., Ansari, M. (2016). The Concept of Education and its impact on the Architecture of Islamic Schools - (A comparative comparison between Seljuk and Safavid Schools). Researches in Islamic Architecture Journal, 4 (3), 40-56. (in Persian)
109. Zarghami, Esmael, Behrooz, S. Mohammad. (2015). "Space" and its Role in Recreating Architectural Theory and Social Science. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 7(2), 81-99. (in Persian)
110. Zoghi Tutkaboni, Mehrnoosh, Armaghan, Maryam, Matin, Mehrdad. (2022). Analyzing the text of Index works of contemporary Iranian architecture based on Deleuze's reading of the form (From 2006) Journal of Architectural Thought, 6(11), 149-176. (in Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش های معماری اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb