دوره 3، شماره 1 - ( بهار 94 1394 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 114-131 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (6220 مشاهده)
می توان گفت هویت یک پدیدار ، در مجموع وجود و ماهیت آن را آشکار می سازد. امروزه یکی از بحثهای مد شده در روند معماری معاصر ایران را می توان بحث « بحران هویت در معماری » بیان کرد .بحرانی که عده ای آن را در تقابل سنت و مدرنیته می دانند . در شرایط کنونی شاید بهترین گزینه این باشد که با شناخت هویت و عناصر هویت بخش به معماری گذشته خود ، زمینه های این تقابل را شناخته و به مدیریت آنها بپردازیم . برای پیشبرد روشن تر این بحث بهتر است به صورت مصداقی در پی یافتن این عناصر باشیم .
بازار را می توان آیینه ای تمام قد برای یافتن تمام مصادیق هویت تاریخی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی تعریف کرد که در طی قرون متمادی تبدیل به سندی برای افتخار ایرانیان شده است . بافتی که علاوه بر هویتمند و هویت ساز بودن ، در صدور فرهنگ و هویت ایرانی نیز سهیم بوده است .
 اما در اینجا سوالاتی پیش می آید، نخست اینکه هویت چیست ؟ و رابطه معماری با هویت چیست ؟ و دوم اینکه رابطه بازار با هویت ایرانی اسلامی چیست ؟ و چه عناصری در ایجاد این هویت سهیم اند ؟
با بررسی در آثار مکتوب و تحقیقات انجام شده در زمینه های هویت و بازارهای ایرانی ، متغیرها و فصل مشترک هایی در آنها دیده می شود که با دسته بندی آنها می توان ادعا کرد ، بازار به مثابه ابرسامانه ای است که علاوه بر معرفی هویت معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی می تواند بزرگترین معلم برای معماران ایرانی باشد . قطعا شناساندن این عناصر و بیان اهمیت این عناصر به عموم باعث ایجاد نوعی همدلی در راستای حفظ این شناسنامه ها خواهد شد شناسنامه ای که قرن ها هویت ما را نسل به نسل منتقل کرده تا به ما رسیده است . اما با تمام این اوصاف شاهد فرسودگی روزافزون این بافت ارزشمند هستیم که می توان گفت علاوه بر دلایل کالبدی ریشه عمیقی در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد .
واژه‌های کلیدی: هویت، معماری، بحران، بازار .
متن کامل [PDF 1173 kb]   (2509 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مطالعات موضوعی در معماری و شهرسازی اسلامی (مانند ايده های فضائی- هندسی، نمادها، آرايه ها، احجام و غیره)
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۱۹